Każdy ma jakieś zainteresowania i hobby. Są emocjonujące, przyjemne i ważne w życiu. A na ile są
one ważne w szkole? Czy szkoła potrafi skutecznie
rozwijać i wspierać rozwój zainteresowań poznawczych oraz
samodzielności i odpowiedzialności uczniów? Jakie zainteresowania
pomaga rozwijać korzystanie z Internetu? Dlaczego to zadanie powinno
być priorytetem edukacji?
Lekcja informatyki
Z niewielką zwłoką – każdy moment jest dobry na obronę zagrożonych
racji – odpowiadam na krytykę nauczania informatyki w szkołach,
zaprezentowaną w artykule Czego uczyć na lekcjach informatyki? oraz na
propozycję wypełnienia lekcji informatyki nauką posługiwania się
różnymi urządzeniami elektronicznymi (cyfrowymi).
Kluczowe kompetencje epoki cyfrowej
Ludzie szanują różne wartości i mają rozmaite umiejętności. Uczniowie i nauczyciele także są różni. Często odmienne są też ich opinie na jakiś temat. Jakie są zdaniem nauczycieli najważniejsze, najbardziej potrzebne kompetencje ludzi epoki cyfrowej? Co jest najważniejsze w obecnej edukacji? A co trzeba pilnie zmienić, szczególnie w treściach nauczania?
Najważniejsze trendy na edukacyjnym horyzoncie
Ukazała się edycja 2010 jednego z ważniejszych światowych opracowań poświęconych trendom w edukacji – The Horizon Report. Nowe technologie zajmują w nim szczególne miejsce, choć zawsze w określonym kontekście nauczania i uczenia się. Naukowcy wskazali cztery meta trendy, które będą miały istotny wpływ na rzeczywistość i instytucje edukacyjne.
Pięć propozycji dla szkoły (6)
Powinniśmy się chyba przyzwyczaić do systemu oświaty będącego w
nieustającej zmianie, gdyż tylko wówczas szkoła będzie zdolna nadążyć
za zmianami cywilizacyjnymi i technologicznymi, a uczeń będzie miał szanse odnieść sukces na rynku
pracy. Oto propozycja kilku zmian, które można
wprowadzić, aby polska szkoła potrafiła dotrzymać kroku rzeczywistości
pozaszkolnej.
Łatwo zrazić do matematyki na początku edukacji szkolnej
Nauczycielki uczące matematyki w szkole podstawowej powinny zwracać
szczególną uwagę na sposób komunikowania się z dziewczynkami – może się
bowiem okazać, iż nieświadomie przekazują swym uczennicom stereotypy na
temat braku zdolności do matematyki u dziewczynek. Ten niepokojący
wniosek płynie z badań profesor Sian Bilock w amerykańskich szkołach.
Ocenianie i nagradzanie nauczycieli. TALIS (4)
Jaki wpływ na jakość pracy nauczycieli ma wewnętrzny szkolny system
oceniania ich pracy stosowany przez dyrekcję? W których krajach na
świecie korzysta się z takich systemów? Czy sukcesy pedagogiczne
nauczycieli i innowacyjne podejście do pracy są właściwie nagradzane?
Prezentujemy ostatnią część opracowania poświęconego badaniom TALIS, publikowanym przez OECD.
Ostatnie komentarze