Nowoczesna szkoła nie może „chować głowy w piasek“ i udawać, że nie istnieją takie technologie, które mogłyby być wykorzystane z pożytkiem dla procesu nauczania bez względu na przedmiot. Nie korzystanie z technologii w szkołach hamuje rozwój – to mówią wprost amerykańscy uczniowie uczestniczący w wieloletnim projekcie badawczym SpeakUp.
Z kolejnej edycji badań prowadzonych przez amerykańską organizację Project Tomorrow wyłania się obraz uczniów, którzy coraz częściej i chętniej biorą odpowiedzialność za własną edukację, korzystając z narzędzi dostępnych w sieci. To trend, który muszą szkoły wziąć pod rozwagę, jeśli mają dalej pełnić swoją funkcję edukacyjną.
Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło ten rok szkolny Rokiem Odkrywania Talentów. Informacja ta zbiegła się z organizowaną przez Edunews.pl II edycją szkolenia „8 Strategii efektywnego uczenia (się)”, w którym szczególną uwagę zwracaliśmy na indywidualne style uczenia się i potrzebę odkrywania różnorodnych talentów uczniów.
Średnia wieku polskich nauczycieli to 40,9 lat i z roku na rok rośnie. Zdecydowana większość z nich (81%) to kobiety. Prawie wszyscy nauczyciele mają wykształcenie wyższe - wynika z raportu Ośrodka Rozwoju Edukacji. Dane za rok szkolny 2009/2010 mogą być punktem wyjścia do dyskusji o przyszłości zawodu nauczyciela, zwłaszcza że od wielu lat temat ten jest w Polsce zaniedbany.
Czy szkoła potrzebuje nauczycieli - mężczyzn? Czy w dzisiejszym świecie, w którym walczy się o równouprawnienie, ma to jakiś sens i znaczenie? Taki był temat wieczornej audycji w Radiu dla Ciebie, do której zostałem zaproszony w ostatnią środę września. Rozmawialiśmy o feminizacji zawodu nauczyciela. Temat trudny i wywołujący wiele emocji.
Warto wrócić do publikowanej we wrześniu edycji 2010 raportu portalu Ekorki.pl nt. rynku korepetycji w Polsce. Korepetycje cieszą się w naszym kraju niesłabnącą popularnością, a świadczenie tych usług edukacyjnych stanowi źródło utrzymania naprawdę wielkiej rzeszy osób (tak naprawdę do końca niepoliczalnej, ze względu na istnienie tzw. szarej strefy).
Jeśli to prawda, że chłopcy częściej kombinują, częściej zostają kompozytorami, muzykami jazzowymi, malarzami, perkusistami, konstruktorami, to może mają większą skłonność do przełamywania schematów i stereotypów, do podejmowania ryzyka, działań niezależnych, do wchodzenia w spór, do wyrażania sprzeciwu, do buntu i walki?