Chciałam zaproponować nauczycielom pracę z uczniami wykorzystującą ocenianie kształtujące (OK). Mamy nową propozycję - OK zeszyt. Nie jest to nic nowego, tylko nowe jest połączenie oceniania OK i zeszytu uczniowskiego. Pomysł OK zeszytu ma już 1,5 roku. Zaczęliśmy od akcji na Facebooku, gdzie powstała grupa OKzeszyt. Zaproponowaliśmy nauczycielom wybór elementów oceniania kształtującego i stosowanie ich w zeszytach uczniów. Pomysł okazał się bardzo trafiony. Pospolite ruszenie na Facebooku sięga obecnie kilku tysięcy ochotników.
Nowoczesne wyposażenie piórnika
Nasi uczniowie żyją w tym samym świecie, co dorośli. Są otoczeni przez wiele urządzeń technologicznych i z wielu korzystają na co dzień. Byłoby wskazane, gdyby potrafili z nich korzystać także do celów edukacyjnych. Smartfony i tablety powinny być takimi samymi elementami wyposażenia piórnika ucznia, jak każde inne przybory. W pewnych sytuacjach możemy i nawet powinniśmy po nie sięgać, aby użyć ich do wykonania określonych zadań i rozwijać niektóre kompetencje.
Kodowanie na ekranie
W (niedalekiej) przyszłości umiejętność programowania będzie niezbędna w większości wykonywanych zawodów, ale także w domu. Nie powinniśmy bać się kodowania już na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Mamy do dyspozycji wiele narzędzi edukacyjnych w sieci, z pomocą których możemy uczyć tak przydanych umiejętności jak na przykład analizowanie informacji, kodowanie informacji, rozwiązywanie problemów czy kreatywne myślenie.
Kodowanie jest dla wszystkich
Myślenie algorytmiczne (komputacyjne), kodowanie, programowanie te pojęcia coraz częściej słyszymy w odniesieniu do nowej podstawy programowej, która będzie obowiązywała od nowego roku szkolnego. Szczególnie są to nowe pojęcia w odniesieniu do poziomu klas 1-3. Postaramy się je nieco oswoić.
Doodle Buddy: osobista tablica cyfrowa
Tablety stają się coraz bardziej popularne, łatwo dostępne, a rynek aplikacji mobilnych ogromny. Warto zadbać o to, aby urządzenia te na stałe zagościły w murach szkół specjalnych, ponieważ są one niezwykle użyteczne w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Ekran dotykowy jest łatwiejszy w użyciu niż komputer z myszką, a instalowane aplikacje są prostsze i tańsze niż starsze rozwiązania.
Słuchowisko 2.0 w szkole
Przywykliśmy do towarzystwa technologii mobilnych na co dzień. Corz częściej naszymi telefonami i tabletami robimy zdjęcia i filmy. Ale myśląc o wykorzystaniu technologii edukacyjnych, czy zbyt dużej wagi nie przywiązujemy do obrazów? A co z dźwiękami? Czy nie powinniśmy większej uwagi poświęcić edukacyjnym przekazom audio, które również świetnie łączą się z nowymi technologiami. Przecież w każdym smartfonie jest też świetny dyktafon.
Scratch nie tylko na informatyce
Czy Twoi uczniowie mieli okazję samodzielnie zaprogramować grę, stworzyć pianino z bananów, zbudować robota lub stację pogodową? Jeśli nie, najwyższy czas to zmienić, ucząc ich podstaw robotyki i programowania. Jest to możliwe na przykład w ramach przygody z Programem #SuperKoderzy Fundacji Orange, który bazuje na środowisku Scratch.
Ostatnie komentarze