fot. Fotolia.com

Wychowujemy młodych ludzi dla świata, dla ich przyszłości. Ale przyszłość to wielka niewiadoma. Jakie więc obierać priorytety, cele, jakie modelować postawy i wartości? Dzieci, które rozpoczęły edukację szkolną w tym roku – około roku 2030 wypełnią swoimi talentami i umiejętnościami rynek pracy, usług, kultury. Będą tworzyć, leczyć, sprzedawać, budować, rządzić…

fot. Sabina Piłat

Wiosna to przepiękny, pełen radości i energii czas. Dni dłuższe, słońca więcej, więc i zapał do pracy odradza się z nową siłą. Widać to szczególnie w szkołach podstawowych wśród nauczycielek klas I-III. Od kilku tygodni nasze sale kwitną. Ogrody, zarówno te na parapecie, jak i te wokół szkoły, już są gotowe na słońce i ciepło. Jest to też niesamowity czas na to, aby uwolnić dzieci od książek i kart pracy. Czas, aby zostać naukowcem, ogrodnikiem, obserwatorem, miłośnikiem przyrody i radosnym artystą. Zobaczcie, co dzieje się aktualnie w polskich szkołach i przedszkolach.

fot. Klub Kumpli - Cartoon Network

Niemal co drugi uczeń szkoły podstawowej doświadcza różnych form dokuczania ze strony rówieśników, a skala zjawiska w klasach I-VI jest większa niż w gimnazjach. Z misją propagowania koleżeńskich zachowań wśród dzieci rusza Cartoon Network, uruchamiając drugą edycję kampanii społecznej „Bądź kumplem, nie dokuczaj”. Do współpracy zaproszony został m.in. piłkarz reprezentacji Polski Grzegorz Krychowiak.

fot. Joanna Krzemińska

Kiedy pięć lata temu powstał pomysł stworzenia konkursu ogólnopolskiego o organizacji takiego przedsięwzięcia nie miałam wielkiego pojęcia. Była idea, ale brak było doświadczenia. Dziś „Lektury w kadrze” stoją u progu piątej edycji. Jak pracuje się nad takim przedsięwzięciem? Sami zobaczcie.

fot. Stowarzyszenie CREO

Dzięki Stowarzyszeniu CREO gimnazjaliści mogą na własnej skórze doświadczyć starości oraz przykrych objawów choroby Parkinsona. Akcja spotyka się z dużym entuzjazmem zarówno wśród młodzieży, jak i seniorów.

fot. Fotolia.com

Szkoła może być wzorem i antywzorem przestrzeni publicznej. Kształtuje, choć często o tym zapominamy, także gusta estetyczne i obywatelskie uczniów. Więc później, gdy dzieci staną się dorosłymi, to, w jaki sposób się wykształciło ich rozumienie przestrzeni wspólnej, będzie także przekładało się na ich zachowania i zaniechania w przestrzeni publicznej.

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Czy wyobrażamy sobie taką sytuację, że po każdych zajęciach uczniowie biorą do ręki szczotki, szmaty, mopy, ściereczki i dokładnie sprzątają swoją salę, a potem odpowiednią część wspólną szkoły. Nieprawdopodobne, prawda? Sandepid zaraz przesłałby do szkoły nakaz zaprzestania takich działań w trosce (sic!) o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci, a jeszcze wcześniej rodzice wywieźliby z niej dyrektora/kę szkoły na taczce. Ciekawe, że to zupełnie zwyczajna praktyka w japońskich szkołach…

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie