„Co dzisiaj robimy?” - pyta Ania. Zastanawiam się przez chwilę i mówię: „Ja muszę się zająć kilkoma sprawami przy domu, Ty - jeśli chcesz - idź do zwierząt. Spotkamy się wieczorem”. Wychodzę przed dom i zaczynam porządkować. Zbliża się noc - czas, kiedy pojawiają się nasi wrogowie. Ania lubi walczyć z "dziadami", jak ich nazywa, a ja zazwyczaj jestem gdzieś nieopodal i wkraczam do akcji, jeżeli zajdzie taka potrzeba. Biegamy po łące uzbrojeni w diamentowe miecze, na głowach mamy hełmy, a nasze ciała okrywają zbroje. W naszych sześciennych bohaterach trudno dostrzec trzydziestokilkuletnich nauczycieli...

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu przeciętny uczeń spędzał w szkole na krześle trzy razy mniej niż obecnie. Skoro dłuższy czas spędza w szkole, to pojawia się pytanie, czy czegoś jednak nie traci w swoim rozwoju, tego co znajduje się poza szkołą. Jak zatem „odkrzesławiać” uczniów i odkrywać to, co znajduje się obok szkoły lub zupełnie poza nią?

fot. Fotolia.com

Blaski bywają pożyteczne, ale gdy przejadą po oczach to oślepiają. Podobnie jest z ludzkim egoizmem. To jest postawa skierowana na siebie samego. To zabieganie i troska o własny interes. Gdzie jest zagrożenie w tej trosce? Jakie jest miejsce egoizmu w edukacji i wychowaniu? Jakie są blaski i ciemne strony naszego egoizmu?

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

Prowadzą teatr dobrych słów, sztafety dyskusji, czytają maluchom książki, zakładają ogródki z ziołami, opiekują się pszczołami, sprzedają zdrową żywność, rozmawiają ze świadkami historii, uwieczniają w kronikach sportowych dawne aktywności fizyczne. A przy tym uczą się współpracy, wyrażania głośno swojego zdania, radzenia sobie z wyzwaniami, wrażliwości na innych. Tak działają uczniowie i uczennice z całej Polski, którzy spotkali się w Warszawie na XVII Ogólnopolskiej Prezentacji Projektów Młodzieżowych, organizowanej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO).

fot. Fotolia.com

Mistrzem stajemy się wtedy, gdy o najbardziej skomplikowanych sprawach możemy mówić w sposób prosty, żeby wszyscy zrozumieli i mogli za tym pójść. Przez pierwsze 50 lat życia człowiek się uczy, a potem już można zacząć o spuściźnie… I to ma związek z byciem Mistrzem - mówiła Iwona Majewska-Opiełka podczas III Kongresu Tutoringu w Warszawie. Mistrz musi mieć jakąś spuściznę. A to łączy się z potrzebą sensu życia, nadania mu jakiejś wyższej wartości.

fot. Fotolia.com

Wychowujemy młodych ludzi dla świata, dla ich przyszłości. Ale przyszłość to wielka niewiadoma. Jakie więc obierać priorytety, cele, jakie modelować postawy i wartości? Dzieci, które rozpoczęły edukację szkolną w tym roku – około roku 2030 wypełnią swoimi talentami i umiejętnościami rynek pracy, usług, kultury. Będą tworzyć, leczyć, sprzedawać, budować, rządzić…

fot. Sabina Piłat

Wiosna to przepiękny, pełen radości i energii czas. Dni dłuższe, słońca więcej, więc i zapał do pracy odradza się z nową siłą. Widać to szczególnie w szkołach podstawowych wśród nauczycielek klas I-III. Od kilku tygodni nasze sale kwitną. Ogrody, zarówno te na parapecie, jak i te wokół szkoły, już są gotowe na słońce i ciepło. Jest to też niesamowity czas na to, aby uwolnić dzieci od książek i kart pracy. Czas, aby zostać naukowcem, ogrodnikiem, obserwatorem, miłośnikiem przyrody i radosnym artystą. Zobaczcie, co dzieje się aktualnie w polskich szkołach i przedszkolach.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie