Po zaśnieżonej drodze jedzie szkolny autobus. Nagle zza zaspy wychodzi niedźwiedź. Pojazd hamuje, a dzieci przyklejają nosy do szyb. Niedźwiedź podchodzi bliżej i siada na środku drogi. Kierowca wysiada, podchodzi do zwierzęcia, wyciąga rękę. Misiek pozwala się pogłaskać. Po chwili do pieszczot dołączają dzieci.

W całej Polsce trwają obchody tegorocznej edycji Dnia Bezpiecznego Internetu - do końca marca zaplanowano wiele różnorodnych działań w instytucjach edukacyjnych i szkołach, które zwracają uwagę na kwestie cyberbezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Wyniki najnowszych badań przeprowadzonych na zlecenie Rzeczniczki Praw Dziecka pokazują, z iloma wyzwaniami mierzą się młodzi ludzie w środowisku cyfrowym.

Rozwijanie krytycznego myślenia to dziś cenna umiejętność. Jesteśmy otoczeni przez artykuły, poradniki, prezentacje i materiały audiowizualne, które podpowiadają nam, że wystarczy tylko zrobić pierwszy krok, by zacząć krytycznie myśleć. Kluczowe pozostaje pytanie – jak rozwijać tę umiejętność efektywnie zarówno w szkole, jak i w domu, i dlaczego tak naprawdę warto?

Czy bycia empatycznym można się nauczyć? Gdzie ,,powstają” empatyczne zachowania? Czy to, co zapisane w naszych genach determinuje poziom empatii? Dlaczego umiejętność empatii odgrywa tak ważną rolę w relacjach międzyludzkich i jak możemy ją kształtować?

Można by zapytać: co to właściwie znaczy „szyć”? Czy chodzi tylko o igłę, nitkę i kawałek materiału? W pewnym sensie, tak. Ale dla mnie szycie ma znaczenie o wiele głębsze. Szycie to coś więcej niż tylko tworzenie fizycznych rzeczy. To symboliczne zszywanie kawałków życia: umiejętności, wartości, relacji, emocji, a nawet marzeń. To metafora łączenia tego, co czasem wydaje się nie do połączenia – szkoły z prawdziwym życiem, teorii z praktyką, serca z umysłem.

Święta, rodzinne spotkania, głównie przy stole. Wspaniałych dań pewnie nie brakuje. A że bywają rodziny spore, to tak wędrujemy od stołu, do stołu. Może warto też na spacer? Aż 57 proc. osób z pokolenia „baby boomers” i 42 proc. osób z pokolenia X nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej - wynika z raportu, który ukazuje się w Polsce regularnie od 2018 r. Wśród przyczyn tego eksperci wymieniają m.in. złe nawyki i stereotypy.

Działania jakie chcemy Wam opisać miały swój początek kilkanaście lat temu, kiedy to Jarek Szulski napisał, że wybiera się ze swoją klasą na kilkudniową wycieczkę i chciałby spać z nimi w naszej szkole. Zapytał, czy jest taka możliwość. Dyrektor mojej szkoły zgodził się, więc chwilę później gościliśmy w naszej szkole gimnazjalistów z warszawskiego „Reytana”. Wtedy nie wiedziałam jeszcze, że ich przyjazd i podpatrywanie Jarka działań, stanie się inspiracją dla mnie samej.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...
Szkoła podstawowa i liceum Spark Academy w Poznaniu stosują spotkania trójstronne zamiast wywiadówki...
Ppp napisał/a komentarz do Komu pomaga ocena kształtująca?
Widzę w tym wszystkim jeden problem: dany przedmiot nie sprawia mi wielkich problemów, ale mnie nie ...
Jeśli 25% dzieci uważa, że są łamane ich prawa, to znaczy, że 75% w ogóle nie wie, że je posiada. Sa...
Problem istnieje i jest poważny. Z tym, że nie jest niczym nowym. Co najwyżej zauważanym i diagnozow...
Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie