Warto rozmawiać. Ta uniwersalna zasada sprawdza się praktycznie we wszystkich organizacjach i inicjatywach. Nie inaczej sprawa ma się ze szkołą. Rozmowa to sposób, by uczyć uczniów i uczennice, że ich opinie i uczucia są ważne i warto tworzyć przestrzeń do ich wyrażania. Dzięki niej uczą się oni aktywnego słuchania i empatii, czyli umiejętności, które będą procentować przez całe ich życie. Dobra rozmowa otwiera na poglądy innych, poszerza horyzonty i uczy, jak konstruktywnie i z szacunkiem dyskutować. Kształtują się dzięki niej kompetencje kluczowe. Wreszcie: to przecież niezastąpiony sposób na to, by zaangażować uczniów i uczennice w prowadzoną lekcję. Szczególne zaangażowanie może przynieść rozmowa na tematy ważne, aktualne i budzące emocje, również poza szkołą.
Polskie produkty edukacyjne na BETT Show 2020
Cztery dni, ponad 800 wystawców, więcej niż 100 innowacyjnych startupów oraz prawie 35000 zwiedzających. Tak w liczbach przedstawia się Bett Show 2020 w Londynie, czyli największe na świecie targi dotyczące edukacji i technologii. Wśród licznych stoisk należących do wystawców z całego świata w tym roku zobaczyć można było polskie banery, rodzime nazwisko na plakietce lub inny dowód wskazujący na to, że polska reprezentacja firm edukacyjnych podczas tegorocznej edycji była widoczna i liczna.
Ora-Ama-Ko - praca metodą projektu
Metoda projektu jest jedną z najpopularniejszych i najczęściej wykorzystywanych przez nas, ale także przez innych nauczycieli metod uczenia się. To naturalny sposób na kreatywne nauczanie oraz wdrażanie do samokształcenia i rozwijania zdolności twórczych uczniów.
Daj się sprowokować
Trafiają się czasami takie lekcje, podczas których uczniowie stawiają sobie za cel zaskoczenie nauczyciela. Czasami mają w zanadrzu kłopotliwe pytanie, innym razem planują „wrzucić” jakiś temat, dzięki któremu „przegada się” całe zajęcia. Co w takiej sytuacji począć?
Troszkę inaczej o czytaniu i pisaniu
Nauka czytania i pisania wcale nie jest nudna. Czy zawsze musimy czytać z podręcznika? Niekoniecznie!
O testach
Wielu nauczycieli ma krytyczny stosunek do testów. W tym wpisie zastanawiam się, czy testy mogą być wykorzystywane z pożytkiem dla uczenia się i nauczania. Rozważmy dwa rodzaje testów: testy końcowe i testy w czasie procesu uczenia się.
Podział grupy ze względu na wiek w polskiej szkole. Czy to konieczne?
Wiele już powiedziano o reformie systemu edukacji. Wiele słów jeszcze padnie. Każdy z nas pewnie ma jakąś idealną wizję systemu. W wielu wypowiedziach słyszy się głosy o szkolnictwie w krajach skandynawskich, powołując się przy tym na badania, bezpośrednie obserwacje osób ( w tym nauczycieli), którzy byli i widzieli wszystko od kuchni. A jeśli tak jak ja-nikt nie widział, to może choćby przeczytać. Pisze o tym choćby Timothy D. Walker w książce „Fińskie dzieci uczą się najlepiej”. Świetną pozycją jest też „100 fińskich innowacji społecznych” pod redakcją Ilkka Taipale.