Na internetowej strzelnicy, w dziale „Szkoła”, stoi kilka łatwych i bardzo popularnych celów. Wśród nich, na przykład: oceny szkolne, czerwony pasek, nieodkryte pasje, prace domowe, nieżyciowy program, dyktatura testów. Ostrzał trwa praktycznie bez przerwy, może tylko w zależności od fazy roku szkolnego na niektórych odcinkach słychać istną kanonadę, na innych zaś tylko pojedyncze wystrzały. I tak oto pod koniec roku szkolnego ucichło (chwilowo) wokół prac domowych, za to szczególnie popularnymi celami są oceny oraz tzw. czerwone paski na świadectwie (w istocie biało-czerwone, więc bardzo patriotyczne, co wcale jednak nie łagodzi krytyki).
Ewaluacja własnej pracy - narzędzia TIK
Koniec roku szkolnego to czas podsumowań, wyciągania wniosków i konstruowania rekomendacji do dalszej pracy. Wakacje to też okres, w którym nauczyciele chcą ocenić swoją pracę, jej skuteczność i dokonać refleksji nad zmianą działań.
Sprawnościowy OK
Pewien czas temu promowaliśmy wśród nauczycieli – SOK, czyli Sprawnościowy OK. Wiem, że wiele osób zaczęło z powodzeniem go stosować. Mało o tym mówimy, bo pomysł jest bardzo prosty i łatwy w zastosowaniu. Przedstawię go w trzech krokach.
Rzeczywistość rozszerzona polskiej szkoły
Panel inauguracyjny, wywiady, interaktywne wykłady, eksperckie webinary, warsztaty, gorące dyskusje, giełda inicjatyw – wszystko wyłącznie online. Tak przebiegać będzie tegoroczna konferencja Pokazać – Przekazać 2020 Centrum Nauki Kopernik. Ze względu na pandemię została przeniesiona do świata wirtualnego. Potrwa od początku lipca do końca sierpnia. Edunews.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia edukacyjnego.
Lekcja samodzielności i odpowiedzialności
Czas podsumowań, refleksji. Co nam się udało? Z czego jesteśmy dumni? Nad czym można by było popracować w nowym roku szkolnym? Tym ważniejszy jest to moment, że nauczanie w drugim półroczu wyglądało zupełnie inaczej, niż dotychczas. Czy dzięki temu nauczyliśmy się czegoś nowego?
Rozważania homofila
Ciekawi mnie, czy tytuł tego artykułu wywołał w głowie Czytelnika skojarzenia z pojęciami tak żywo obecnymi dzisiaj w debacie publicznej, jak pedofilia albo homofobia? Może nasunął pytanie, czy autor „Wokół szkoły” poczuł, aby potrzebę zabrania głosu w sprawie któregoś z tych zjawisk? Wszak mieszczą się one w materii, z którą ma do czynienia pedagog, i wobec której nie powinien pozostać obojętny. Otóż jednak nie. Nie potrafiłbym napisać niczego ponad to, co już padło we wielu pełnych oburzenia komentarzach po premierze filmu „Zabawa w chowanego”, oraz po ostatnich wypowiedziach patologicznie wzmożonych moralnie polityków na temat LGBT.
Szkoła czasów pandemii oczami uczniów szkół niepublicznych
COVID-19 stworzył nową rzeczywistość w każdym aspekcie naszego życia - powstała dla wszystkich taka pandemiczna terra incognita. Pandemia zmusiła także szkolnictwo na całym świecie do zupełnie nowych form pracy i działań edukacyjnych. Była (jest) wielkim wyzwaniem dla wszystkich w nie zaangażowanych - pedagogów, uczniów i rodziców.