Zagadki logiczne. Ciekawostki przyrodnicze. Zaskakujące fakty z różnych dziedzin. Znaczenie trudnych słów. Nad tym właśnie chciałbym spędzać z uczniami dużo więcej czasu niż jest mi dane. Proponuję więc zachęcić ich do samodzielnego poszukiwania rozwiązań. Zmotywować do nauki i zabawy również podczas przerwy.
List otwarty na temat e-dzienników
Równy dostęp każdego Rodzica i Ucznia do edukacji to kwestia często podnoszona podczas komentowania zagadnienia płatności rodziców za rozszerzony (zdalny) dostęp do dzienników elektronicznych. Rzadko zabieram głos w publicznej debacie, tym razem jednak chciałbym powstrzymać powtarzanie błędnych informacji, które podsycane komentarzami krążą w prasie i internecie. Choć w każdym aspekcie jesteśmy orędownikami mądrego wspierania szkół, Rodziców i Uczniów uważamy, że często przywoływana ostatnio „darmowość/bezpłatność” to mit działający na niekorzyść rozwoju i jakości systemu oświaty – systemu, w którym kształcą się nasze dzieci.
Opowieść o Żydach polskich - lekcja na żywo w każdej szkole
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie zaprasza uczniów i nauczycieli do udziału w nowoczesnej lekcji historii transmitowanej 23 października 2014 bezpośrednio z wystawy stałej do szkół w całej Polsce.
Subiektywny słownik pojęć edukacji przyszłości
Analizując od lat zmiany nie tylko zachowań generacji dzisiejszych uczniów, ale przede wszystkim zjawiska i prognozy ekspertów, podjąłem się próby zdefiniowania kilku pojęć związanych z edukacją. Na naszych oczach wiele z nich nabiera nowego znaczenia. Funkcjonujemy na styku przejścia od edukacji pouczania w kierunku edukacji umożliwiania.
Webquesty odkrywane na nowo
Jeśli myślimy poważnie o kształceniu kompetencji cyfrowych młodzieży, powinniśmy jak najszerzej wykorzystywać w nauczaniu metodę Webquest. Nie jako sztuka dla sztuki, ale w taki sposób, aby to uczniowie sami poznawali internet, przeszukiwali go, natrafiali na problemy i pułapki, a następnie odkrywali drogę do rozwiązania zadania. Korzyść z tego będzie nie mała, a poza tym metoda ta sprzyja też rozwijaniu współpracy w grupie i lepszej komunikacji.
Pora otworzyć szkołę
Polska szkoła powinna stać się centrum aktywności lokalnej. Wśród wielu postulatów, które są formułowane w ostatnich latach wobec szkoły, coraz częściej pojawia się oczekiwanie, by, oprócz edukacji dzieci w określonym wieku, przyjęła ona rolę centrum aktywności lokalnej lub rozwoju lokalnego. Czy to oczekiwanie jest na wyrost? Czy jego spełnienie nie będzie przeszkadzało w wywiązywaniu się szkoły z jej podstawowych zadań? I czy to rzeczywiście zadanie szkoły? Dlaczego warto, by szkoła pełniła funkcję centrum aktywności lokalnej?
Na początku była kropka?
Dzisiaj, 15 września, wypada edukacyjne święto kreatywności, czyli Międzynarodowy Dzień Kropki. Czy to jest ważna data w kalendarzu ucznia? Może nie każdego, ale tych najmłodszych na pewno. Można bowiem powiedzieć, że gdy chodzi o dziecięcą twórczość, to rysowanie kropki jest to jedna z pierwszych umiejętności plastycznych - pojawia się między 12 a 16 miesiącem życia. Czy początkiem rozwoju talentu dziecka mogła być kropka? Wcale niewykluczone.