Kto próbował przeprowadzić w szkole podstawowej lekcję języka polskiego czy historii korzystając z tematyki środowiskowej lub szerzej – zrównoważonego rozwoju, wie jak trudno jest znaleźć gotowe scenariusze i ile wysiłku trzeba włożyć, by przygotować takie zajęcia samemu. Niestety większość nauczycieli rezygnuje z tego pomysłu pozostając przy „klasycznym” podejściu do swojego przedmiotu. A przecież ważne jest jak najwcześniejsze uświadomienie dzieciom, że natura zawsze miała i wciąż ma ogromny wpływ na życie ludzi i rozwój cywilizacji, że tak naprawdę wszystko jest ze sobą powiązane – przyroda, ludzie, klimat, kultura...
Entuzjaści tworzą lepszą edukację
Entuzjazm i zapał do czegoś jest cenny. Są zachowania ludzi, które ujawniają jakąś gorączkę, zapał, nadpobudliwość, nadgorliwość czy zwykły zapał. Czy te walory faktycznie zasługują na szczególną uwagę w szkole? Przewodnim hasłem czerwcowej konferencji organizowanej przez e-Redakcję portalu Edunews.pl były „Inspir@cje 2013”. Temat aktualny i ważny, ale: czy jednak inspiracja może wywołać zapał, entuzjazm?
Samuraje przy klawiaturach
Własny komputer, zapał i trochę szczęścia, by trafić na ludzi, którzy chcą uczyć za darmo – tyle potrzeba by zostać programistą. To idea CoderDojo, niezwykłych warsztatów, które zaczęły działać w Polsce.
Gra miejska dla warszawiaków i nie tylko
Już ponad 219 rodzin wzięło udział w edukacyjnej grze miejskiej „Raz, dwa, trzy - warszawiakiem jesteś Ty” zainicjowanej przez Muzeum Powstania Warszawskiego. Gra potrwa do 8 września 2013 roku i jest otwarta dla wszystkich zainteresowanych. Współorganizatorami zabawy jest 17 warszawskich instytucji, między innym Zamek Królewski, Filharmonia Narodowa oraz Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy, która została także mecenasem projektu.
Planowanie nauczania
Koniec czerwca za nami – koniec roku szkolnego. Ale głównie dla uczniów i uczennic. Odebrali świadectwa i mają wakacje. Nie jestem zazdrosny. Miałem kiedyś i swoje wakacje, ale obecnie z tymi długimi wakacjami nauczycieli, jak często słyszymy w mediach, to przesada. Nie są takie długie.
Uczenie się jest procesem wymagającym samoregulacji
Uczenie się jest procesem opartym na samoregulacji. Przebiega w strukturach poznawczych powstałych w cudowny sposób w naszym umyśle. Istnieją w tych strukturach ważne napięcia, braki, a nawet bolesne sprzeczności.
W gąszczu gatunków
Świat bez mediów nie istnieje. Jest ich tak wiele, często się też na siebie nakładają. Zauważyłam, że młodzież jest tym oszołomiona. Nie dostrzega pewnych rzeczy. Są też takie, które wzbudzają lęk, na przykład prawo autorskie. Dlatego postanowiłam prowadzić zajęcia z edukacji medialnej. Dodatkową motywacją do rozpoczęcia nauczania był konkurs MediaLog zorganizowany przez Fundację Nowoczesna Polska.