Coraz więcej osób żyje w środowisku przepełnionym informacjami. Dookoła dzwonią telefony, przychodzą maile, pojawiają się nowe informacje na stronie, wyskakują różne powiadomienia. Większość z nas nie potrafi już skupić się na jednym zadaniu. Z każdej strony coraz to nowe komunikaty walczą o naszą uwagę. Czy chaos informacyjny to plaga naszych czasów?
Lekcje przedsiębiorczości społecznej (2)
Uczniowie większości szkół w USA od lat wypadają równie słabo w rankingu PISA jak Polacy, jednak to z tego kraju pochodzi ponad połowa nowych światowych milionerów. W tym kraju nadal powstaje najwięcej innowacji we wszystkich dziedzinach życia. Najwyraźniej nie jest to zasługa programów nauczania ani też szczególnie wysokich kwalifikacji nauczycieli.
Od zeszytu do palmtopa, czyli notowanie jest sztuką
Praca ucznia, studenta i naukowca w zasadzie polega na sporządzaniu notatek. W przypadku nauk technicznych czy biologiczno-chemicznych ma on jeszcze do czynienia z laboratorium i eksperymentem. Ale humaniście dość, że umie czytać, notować i tworzyć własne interpretacje rozmaitych zagadnień. Ale czy na pewno to wystarczy?
Ktoś musi biec do przodu!
Każdy na prawo do własnych poglądów. Można uważać, że polska szkoła jest najlepsza na świecie. Można wątpić w liczby, fakty, rankingi (nawet światowe). Można uczyć/nauczać stale tak samo… Ale nie można wtedy oczekiwać lepszych rezultatów. Robienie tego samego, tak samo, na ogół doprowadza do takich samych rezultatów! I na pewno nie poprawia wyników.
Jak nowe technologie pomagają nam uczyć?
W MEN opracowano program "Nowe Technologie Edukacji", który jest planem działań rządu na lata 2009-2011 dotyczącym nauczania dzieci i młodzieży w zakresie funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby już dziś oswajać się z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi na różnych przedmiotach. Najlepiej korzystać przy tym z doświadczeń edukatorów z innych krajów.
Rusza konkurs Intersieć 2008/2009
Do 7 listopada trwa rejestracja uczestników Ogólnopolskiego Konkursu Informatycznego Intersieć 2008/2009. Jest on skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych, którzy interesują się informatyką, a rozwijając swój talent, wychodzą poza ramy szkolnego programu. Poprzednia edycja konkursu pokazała, że wśród uczniów jest wielu pasjonatów IT.
Lekcje przedsiębiorczości społecznej (1)
Celem artykułu jest zaprezentowanie alternatywnego podejścia do wspierania młodych talentów w szkole. Polega ono na odejściu od myślenia reformatorskiego w kategoriach tworzenia nowych programów, instytucji czy zespołów eksperckich i skupieniu się na efektywniejszym zagospodarowaniu zasobów: uczniów, pedagogów, dobrych praktyk edukacyjnych.