Wiedza wyniesiona z sieci

(C) Edunews.pl - INSPIR@CJE 2015

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wiedza, którą wynosimy ze szkół i uczelni często wymaga uzupełnienia chwilę po ukończeniu etapu edukacji. To, czego nauczyliśmy się w szkołach, może okazać się już nieaktualne, kiedy zaczniemy pracę. Uczyć się powinien każdy, obojętnie czy młody, czy dorosły. To niby truizm. Ale czy potrafimy sami z siebie uczyć się, dla potrzeby i przyjemności?

Praktyka nie potwierdza, że dorośli Polacy chętnie i często doszkalają się i pogłębiają swoją wiedzę. Wymagamy od młodzieży i studentów nauki, ale od siebie, dorosłych już nie tak bardzo. Postawa otwartości na uczenie się to rzadkość w Polsce i szkoda – gdyż w internecie mamy niespotykane nigdy dotąd w historii człowieka możliwości i narzędzia uczenia się - choćby w postaci kursów MOOC. Mamy również bariery - trzeba znać język angielski, aby móc korzystać z najnowszej i najbardziej aktualnej wiedzy z internetu. Może to przeszkoda, a może dodatkowa zachęta, żeby zacząć się uczyć? Język angielski to w końcu łacina współczesnego świata (a wiadomo, że jego znajomość też kuleje).

O tym, dlaczego powinniśmy się dokształcać z własnej nieprzymuszonej woli, mówił podczas konferencji INSPIR@CJE 2015 prof. Lech Mankiewicz, dyrektor Centrum Fizyki Teoretycznej PAN, jeden z koordynatorów Khan Academy Polski i członek społeczności Superbelfrzy RP. Warto posłuchać jego wystąpienia, a potem może spróbować poszukać czegoś dla siebie np. w serwisie Coursera albo w Khan Academy.

***

Organizatorami Inspir@cji 2015 są: portal o nowoczesnej edukacji Edunews.plFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz firma Think Global. Partnerem merytorycznym konferencji jest grupa Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji jest projekt Mistrzowie Kodowania firmy Samsung Electronics Polska.

Partnerami instytucjonalnymi są Fundacja Rozwoju Systemu EdukacjiOśrodek Rozwoju EdukacjiWarszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Partnerami biznesowymi są firma Learnetic SA oraz strefa nowoczesnej edukacji Edustore.eu.

Partner medialny: Głos Nauczycielski.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Zobacz inne wystąpienia z INSPIR@CJI 2015:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie