Dzisiaj wybieramy osoby, które przez cztery lata będą decydować w sprawach najważniejszych dla lokalnej społeczności. Od wybranych przez nas - obywateli - radnych, burmistrzów, wójtów, prezydentów, zależeć będzie otaczająca nas rzeczywistość. Wybory to lekcja edukacji obywatelskiej, a nasz udział w niej – to dowód na to, że jesteśmy patriotami. W nagrodę zapraszamy na film.
Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy włącza się w obchody Światowego Dnia Oszczędzania i po raz czwarty organizuje akcję Tydzień dla Oszczędzania (25-31 października br.). Tegoroczna edycja akcji ma na celu budowanie świadomości, że dzięki wiedzy z zakresu finansów osobistych każdy z nas jest w stanie dobrze gospodarować własnym budżetem.
Szkoły stwarzają młodym ludziom możliwość nabywania podstawowej wiedzy teoretycznej. Jednak nie pomagają swoim uczniom w doskonaleniu umiejętności organizacyjnych oraz zdolności interpersonalnych, tak ważnych dla młodych ludzi. Gdzie więc młodzi ludzie mogą zadbać o rozwój osobisty? Na pewno mogą to zrobić w organizacjach pozarządowych.
Proces uczenia się wychodzi z auli i sal lekcyjnych, a otwiera się na codzienne życie i samokształcenie w czasie wolnym. Blogi i sieci blogowe, internetowe dziennikarstwo obywatelskie, aplikacje serwisów społecznościowych, wirtualne encyklopedie, serwisy podcastowe, grupy i fora dyskusyjne - to miejsca gdzie ciągle dochodzi do wymiany wiedzy.
Uruchomiony w 2007 r. Lifelong Learning Programme zwraca uwagę na to, że edukacja i rozwój kompetencji muszą trwać przez całe nasze życie, także zawodowe, co jest możliwe dzięki wykorzystaniu w osobistym rozwoju technologii edukacyjnych XXI w. Dlatego też jeden z dokumentów (tzw. Vision Papers), które powstały w projekcie Learnovation, dotyczy relacji nauki z pracą.
Kluczowa wiedza dotycząca problematyki uczenia się to tzw. wiedza parasolowa; pochodząca ze skumulowania rezultatów wielu badań naukowych. Na ich podstawie z całą pewnością można stwierdzić, że nie ma jednej strategii uczenia się, odpowiadającej potrzebom wszystkich ludzi! Spróbujmy dokonać przeglądu tego, co wiemy – w telegraficznym skrócie.
Poziom edukacji obywatelskiej w polskich szkołach jest na bardzo przyzwoitym poziomie. Polscy gimnazjaliści w badaniach wiedzy obywatelskiej zajęli wysokie 6. miejsce wśród uczniów z 38 krajów i pięciu kontynentów. Tak dobre miejsce to zasługa nie tylko dobrych nauczycieli, ale również świetnej pracy organizacji pozarządowych zajmujących się edukacją obywatelską.