Każdy myśli. Każdy myśli, że myśli dobrze i że ma rację... A jak
zareagujesz na pytanie: jakich narzędzi myślowych używasz? Czy
zmieniasz narzędzia myślenia w zależności od problemu? Wiem, wywoła to
ogromne zdziwienie. Czy nie jest tak, że
wobec większości problemów używasz przeważnie jednego "myślowego młotka", albo inaczej mówiąc, chodzisz w jednym tylko
kapeluszu?
Kapelusze myślowe
Każdy myśli. Każdy myśli, że myśli dobrze i że ma rację... A jak
zareagujesz na pytanie: jakich narzędzi myślowych używasz? Czy
zmieniasz narzędzia myślenia w zależności od problemu? Wiem, wywoła to
ogromne zdziwienie. Czy nie jest tak, że
wobec większości problemów używasz przeważnie jednego "myślowego młotka", albo inaczej mówiąc, chodzisz w jednym tylko
kapeluszu?

Żyjemy w czasach, w których – jak zauważył Mark Benno z Apple Inc.
podczas tegorocznej konferencji FETC w Orlando - młodzież i dzieci żyją
w jeszcze większym pędzie i pośpiechu niż ich rodzice i eksplorują
obszary, o których większość dorosłych nie ma
najmniejszego pojęcia – takie, jak choćby wirtualne światy. Stwarza to
wielkie wyzwania dla edukatorów.
Mózg to jeden znajbardziej zdumiewających wytworów natury. U człowieka mózg jest niewiele większy od jego złożonych razem, zaciśniętych pięści. Mózg dorosłego człowieka to około 1,5 kg galaretki; około 13 dekagramów stanowi białko, a reszta to woda i nieco tłuszczu. Dziś coś o naszym osobistym komputerze - w sam raz na Europejski Dzień Mózgu.

Kiedy pomożemy naszym uczniom w tym, aby stali się bardziej pewni siebie i mieli poczucie kompetencji w zakresie uczenia się, wtedy nie tylko pomagamy im w krótkoterminowych osiągnięciach w szkole, ale dajemy im umiejętności przydatne na całe życie. W obliczu szybko zmieniającego się świata – umiejętność ciągłego uczenia się i doskonalenia jest kluczowa.
Dla wszystkich, którym historia kojarzy się wyłącznie z mechanicznym zapamiętywaniem niezliczonej ilości dat i faktów, z pomocą przychodzi Web 2.0. Portal
Strategiczne gry komputerowe mogą znacznie poprawić sprawność intelektualną osób, które ukończyły 60 lat - dowodzą badania Universytetu Illinois. To kolejny dowód na to, że możemy skutecznie uczyć się przez całe życie, a także ważny sygnał, że osoby starsze nie muszą obawiać się korzystania z nowoczesnych narzędzi w celach edukacyjnych czy rozrywkowych.

