W sieci dzieją się bardzo interesujące rzeczy z punktu widzenia edukacji, kultury
i socjologii, rodzą się nowe inicjatywy, które bardzo pobudzają do
współpracy użytkowników Internetu. Podzielone do tej pory społeczności zachęcają do
współdzielenia się wiedzą, doświadczeniem oraz twórczością, i to nawet
nie w wymiarze lokalnym, a wręcz globalnym.
Kryzys pomaga szkołom zdobyć dobrych pracowników
Globalny kryzys finansowy w wielu sektorach gospodarki powoduje
olbrzymie perturbacje i zmiany na rynku pracy. Okazuje się jednak, że
może na tym skorzystać sektor edukacji. Wysoko kwalifikowani eksperci,
którzy zmuszeni byli odejść z firm, zaczęli bowiem szukać zatrudnienia
w szkołach, które zaoferowały im stabilne i całkiem atrakcyjne warunki
pracy.
Kapelusze myślowe
Każdy myśli. Każdy myśli, że myśli dobrze i że ma rację... A jak
zareagujesz na pytanie: jakich narzędzi myślowych używasz? Czy
zmieniasz narzędzia myślenia w zależności od problemu? Wiem, wywoła to
ogromne zdziwienie. Czy nie jest tak, że
wobec większości problemów używasz przeważnie jednego "myślowego młotka", albo inaczej mówiąc, chodzisz w jednym tylko
kapeluszu?
Jak wypełnić lukę pomiędzy edukacją i technologią?
Żyjemy w czasach, w których – jak zauważył Mark Benno z Apple Inc.
podczas tegorocznej konferencji FETC w Orlando - młodzież i dzieci żyją
w jeszcze większym pędzie i pośpiechu niż ich rodzice i eksplorują
obszary, o których większość dorosłych nie ma
najmniejszego pojęcia – takie, jak choćby wirtualne światy. Stwarza to
wielkie wyzwania dla edukatorów.
Europejski Dzień Mózgu
Mózg to jeden znajbardziej zdumiewających wytworów natury. U człowieka mózg jest niewiele większy od jego złożonych razem, zaciśniętych pięści. Mózg dorosłego człowieka to około 1,5 kg galaretki; około 13 dekagramów stanowi białko, a reszta to woda i nieco tłuszczu. Dziś coś o naszym osobistym komputerze - w sam raz na Europejski Dzień Mózgu.
Co nas czeka do 2030?
Od 1985 r. wydawcy magazynu The Futurist próbują przewidzieć najważniejsze trendy i idee w rozwoju świata. Do tej pory udało się im przewidzieć m.in. pojawienie się Internetu, powstanie wirtualnych światów, czy koniec Zimnej Wojny. Oto 10 prognoz z Raportu 2009, które mogą skłaniać do refleksji nad tym, jak będzie zmieniała się nauka i uczenie się w przyszłości.
Czyj mózg najbardziej intensywnie pracuje w klasie: nauczyciela czy ucznia?
Kiedy pomożemy naszym uczniom w tym, aby stali się bardziej pewni siebie i mieli poczucie kompetencji w zakresie uczenia się, wtedy nie tylko pomagamy im w krótkoterminowych osiągnięciach w szkole, ale dajemy im umiejętności przydatne na całe życie. W obliczu szybko zmieniającego się świata – umiejętność ciągłego uczenia się i doskonalenia jest kluczowa.