Nauczyciel szkoły specjalnej codziennie staje przed niełatwym zadaniem: jak dzieciom ze specyficznymi problemami w uczeniu się zaprezentować trudne treści przystępnym dla nich językiem, nie zapominając równocześnie o interesującej formie przekazu.
W Krainie 2.0
Jestem pedagogiem specjalnym pracującym w Szkole Podstawowej Nr 41 w Szczecinie. Od dwóch lat biorę udział w Szkole z klasą 2.0. Program jest dla mnie miejscem gdzie mogę próbować i uczyć się nowych rzeczy. Każdego roku jego realizacja kończy się Finałem 2.0. Przewodnim tematem tego wydarzenia są projekty edukacyjne zrealizowane w ramach Szkoły z klasą 2.0. Myśląc o Finale zawsze staram się wprowadzić jakiś element, którego w murach mojej szkoły jeszcze nie było. W tym roku wymarzyłem sobie grę szkolną.
Gry edukacyjne w nauczaniu przedmiotów zawodowych
Gry angażują. Wie to każdy, kto spędził noc przy komputerze próbując kolejny raz bez powodzenia uratować życie Lary Croft. Gramy bo lubimy... Dla odmiany wiele z naszych codziennych zadań opiera się na tym, że robimy coś, czego nie lubimy, bo musimy. W tej kwestii nic nas nie różni od naszych uczniów... Jednak w tym przypadku można połączyć przyjemne z pożytecznym i mechanizmy z gier zaadoptować na potrzeby pracy dydaktycznej z naszymi uczniami. Możemy to sfinansować z własnego budżetu(!), z grantów pozyskanych z funduszy UE lub... zrobić to całkiem za darmo.
Porzućcie podręczniki, zacznijcie uczyć
Dla kogo napisane są podręczniki? Dla nauczycieli czy dla uczniów? Młodzi i ambitni nauczyciele najszybciej odkrywają odpowiedź. Świetnie opowiedział o tym podczas jednej z konferencji TEDx Tyler DeWitt, nauczyciel biologii i chemii ze Stanów Zjednoczonych.
Wirtualne przygody w świecie gier komputerowych – nowy obszar edukacyjnej eksploracji
„Powiadają, że historia jest najlepszą z nauczycielek oraz, że opowieści o czynach dokonanych w przeszłości określają kim jesteśmy teraz i kim będziemy w przyszłości. Mówi się też, że każda taka historia to lekcja, z której płynie światło prawdy. Opowiem Wam jedną taką historię. Znam ją dość dobrze, jako, że przez bardzo długi czas zbierałem jej fragmenty i zapisywałem w tej księdze. Przez całe lata próbowałem ułożyć z nich jakąś spójną całość. Każde słowo wryło się głęboko w moją pamięć. Być może teraz, gdy będę opowiadał Wam tę historię znajdę wreszcie odpowiedzi, których szukam.“
O tworzeniu gier edukacyjnych słów kilka
Jak stworzyć atrakcyjną dla graczy edukacyjną? I to w dodatku grę finansową. To pytanie było ciągle stawiane już od początku istnienia zespołu pracującego nad „Wielką Kasą”. Było to duże wyzwanie, nad którym głowiła się cała interdyscyplinarna grupa, w skład której wchodzili specjaliści od ekonomii i finansów, wykładowcy uczelniani, matematycy, graficy oraz programiści, a także sami gracze. Całe przedsięwzięcie było dodatkowo utrudnione ze względu na samą tematykę gry.
Rola gier komputerowych i edutainment w edukacji
W ostatnich latach coraz większa uwaga jest poświęcana tematyce gier komputerowych i ich wykorzystania w innym niż stricte rozrywkowym celu. Rynek ten bardzo dynamicznie rośnie w siłę, co jest zasługą nie tyle ewolucji w samej branży, co zmiany jego postrzegania przez środowisko biznesowe, a także zainteresowanie się samym tematem przedstawicieli z innych dziedzin.