(C) Edunews.pl

Matematyki można uczyć aż do zanudzenia dzieci w ławkach. Tylko po co? Czy to ich zachęci do rachunków? Można też co jakiś czas wyjść z klasy na szkolny korytarz, dziedziniec, skwer, do ogrodu itp. i tam uczyć matematyki – tej samej poważnej matematyki, ale "na podwórku".

(C) Edunews.pl

Nie licz na elementarz – ani jeden ani nawet trzy (do tzw. wyboru) nie dadzą dzieciom tyle, ile dają najróżniejsze narzędzia wymyślane przez nauczycieli, w tym gry i zabawy. One zdecydowanie lepiej angażują uczniów niż dołączane do elementarza lub skserowane szare karty pracy. Dzieci natychmiast dostrzegają różnice i proszą o więcej. Skąd brać pomysły? Choćby z bloga Zamiast Kserówki.

(C) Edunews.pl 2016

Eleganckie, chaotyczne wahadło, które przez swą skomplikowaną naturę dwa razy nie poruszy się tak samo. Bardzo kapryśna i uparta (jak osioł) walizka, która wcale nie chce iść tam gdzie my chcemy pójść. Ciecz, która potrafi się mocno na nas najeżyć. Obracające się podwójne żyroskopy, które wprawiają nas w ruch na obrotowym krześle. Metalowa kulka zachowująca się jak kauczukowa piłeczka. To tylko przykłady zjawisk, które można osobiście doświadczyć i towarzyszyć im przez wiele minut. Centrum Nauki Kopernik zaprasza do Nowego Świata w Ruchu. To wystawa pokazująca, w jakim kierunku będzie rozwijać się Centrum.

fot. Fotolia.com

Prima Aprilis w szkole może być pretekstem do pouczającego i zabawnego eksperymentu – losowej zamiany nauczycieli na lekcjach różnych przedmiotów. Przeczytajcie o tym, jak ten pomysł wdrożyli w życie nauczyciele Zespołu Szkół nr 6 w Jastrzębiu Zdroju.

fot. DOJI - educational innovations

W przypadku tematów dość kontrowersyjnych, dotyczących obszarów nie do końca poznanych, opinie często dzielą się na te absolutnie za i całkowicie przeciw. Tak jest też w przypadku gier edukacyjnych i ich skuteczności – zauważyć można dwa zupełnie skrajne obozy. Zwolennicy twierdzą, że to najlepszy możliwy sposób nauczania i przyszłość edukacji, przeciwnicy oburzają się w związku z nadmiernym wykorzystaniem technologii w życiu ludzi (zwłaszcza młodych) i szkodliwym wpływem gier na ich zdrowie. Jak to zazwyczaj bywa, prawda leży po środku, a dobrych wyjaśnień dostarcza neurobiologia.

fot. Samorządowa Szkoła Podstawowa w Ostojowie

Przestrzeń szkolna, jej aranżacja spełnia ważną rolę w realizacji wymagań podstawy programowej. Znajdujące się na szkolnych wystawach reprodukcje wybranych dzieł sztuki stają się dla uczniów rozpoznawalne, określane jako ważne, przynależne, jako nasze wspólne. Autorzy dzieł sztuki są dla uczniów patriotami, którzy poprzez swój talent przekazywali pokoleniom wartości piękna, prawdy i dobra. Poprzez analizę dzieł sztuki uczniowie odkrywają treści przekazywanych w sztuce informacji, które kształtowała historia. Uczniowie stają się świadomymi odbiorcami sztuki, podejmują działalność twórczą poznając podstawowe środki wyrazu plastycznego.

fot. domena publiczna - Pixabay.com

To ważne, by od najmłodszych lat kształtować u dzieci uczucia patriotyczne i poczucie przynależności narodowej. Ale obchody Święta Niepodległości nie powinny kończyć się na uroczystej, pompatycznej akademii na sali gimnastycznej. Można o niepodległości i patriotyzmie rozmawiać częściej, niejako przy okazji, a wykorzystać w tym celu także rozmaite narzędzia TIK w sieci www. Tylko niech rozmowa o niepodległości i patriotyzmie nie kończy się z końcem 11 listopada.

Więcej artykułów…

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie