Dymki i obrazki

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Podczas spotkań z nauczycielami, gdy zachęcam ich do stosowania narzędzi TIK w czasie lekcji, spotykam się najczęściej z opinią, że lekcja jest za krótka, nie ma czasu na zabawę. Pracuję z młodszymi uczniami, oni uczą się przez zabawę i aby ich zaciekawić często stosuję różne narzędzia TIK. Poszukuję takich rozwiązań, które są szybkie do wykonania, nie wymagają logowania i efekt końcowy można podziwiać już po chwili.fot. Jolanta Okuniewska

Internet obfituje w darmowe narzędzia, które z powodzeniem może wykorzystać nauczyciel uczący każdego przedmiotu na różnych poziomach edukacyjnych. Jeśli są to narzędzia nie wymagające zakładania konta, czy logowania się wtedy nawet mali uczniowie poradzą sobie z przygotowaniem materiału do lekcji. 

Zaproponuję dziś zabawę z edytowaniem zdjęć na komputerze lub na tablecie.

Najprostszym narzędziem, z którego można korzystać zarówno na komputerze, jak i tablecie jest Pizap. W aplikacji jest wiele opcji: można dodawać ramki, naklejki, napisy, tworzyć kolaże. Można założyć konto i zapisywać swoje prace w galerii lub pracować bez logowania i zdjęcia zapisywać w folderze na swoim komputerze, albo w galerii zdjęć na tablecie. Moi uczniowie lubią najbardziej bawić się ze zdjęciami dodając naklejki, napisy. Gotową pracę wprost z tabletu wysyłają na moją pocztę, z otrzymanych zdjęć tworzę pokaz slajdów, który umieszczam na klasowym blogu.

fot. Jolanta Okuniewska

Zdecydowanie szybciej jest przygotować takie zdjęcie z wykorzystaniem tabletu niż komputera. Tabletem zrobimy zdjęcie, które otworzymy w aplikacji, naniesiemy napisy i od razu wyślemy mailem. To kilka tapnięć. Nieco więcej pracy należy włożyć, gdy pracujemy na komputerze, ale podczas zajęć komputerowych uda się to zrobić i warto zaproponować uczniom taką zabawę ze zdjęciem.

fot. Jolanta Okuniewska

Kolejnym programem jest addtext. To narzędzie do pracy na komputerze, ale strona też znakomicie działa na tablecie.. Na zdjęciu dodamy wyrazy, dobierzemy kolor i krój czcionki. Pracę zapiszemy w folderze komputera, lub w galerii tabletu.

Znakomita i prosta aplikacja do edycji zdjęć na tablecie to PicSay (na urządzenia mobilne z systemem Android). Aplikacja oprócz dodawania tekstu w dymkach lub podpisów ma w zasobach naklejki, które są bardzo chętnie wykorzystywane przez uczniów.

Kolejną propozycją aplikacji na tablet jest Skitch (zarówno na urządzenia Apple, jak i z systemem Android). Szybka edycja każdego zdjęcia pozwala na sprawne przygotowanie przez uczniów podsumowania zajęć, utrwalenia zwrotów, czy terminów.

fot. Jolanta Okuniewska

Jak można wykorzystać edytory zdjęć?

Uczniowie robią sobie po kilka zdjęć, pomagają jeden drugiemu. Każde zdjęcie edytują dopisując coś o sobie. Jeśli to lekcja języka obcego, wykorzystują znajomość słownictwa, zwrotów .

Zdjęcie zwierzątka domowego – przedstawi się, powie co je, gdzie mieszka, dopiszemy przymiotniki.

Zdjęcie kwiatka – dopiszą zdanie, rzeczowniki, części rośliny.

Zdjęcie zapakowanego prezentu – dzieci dopiszą zabawny komentarz.

Z kilku edytowanych zdjęć można stworzyć kolaż – Moje zainteresowania; Moje miasto; Zwierzęta leśne; Od nasionka do kwiatu; Pogoda w marcu...

Warto stosować narzędzia do edycji zdjęć, ponieważ jest to najprostszy sposób, by aktywizować uczniów, zachęcać ich do twórczych zabaw, wyzwalać kreatywność.

Notka o autorce: Jolanta Okuniewska - nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w klasach I-III w Szkole Podstawowej im. KEN w Olsztynie. Autorka blogów www.tableciaki.blogspot.com oraz www.mywszkole.blogspot.com. Członek grupy Superbelfrzy RP, ambasador międzynarodowego programu eTwinning. Niniejszy artykuł ukazał się dawno dawno temu w blogu Superbelfrów i został obecnie zaktualizowany. Licencja CC-BY-SA.

Poczytaj w Edunews.pl także o innych e-narzędziach dla nauczycieli:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie