Piktogramy pomogą policzyć

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nauczanie matematyki już od klasy I szkoły podstawowej jest sporym wyzwaniem dla nauczycieli. Zbyt szybko chcemy dzieci uczyć abstrakcyjnego myślenia, zamiast wprowadzania kolejnych zabaw z matematyką i coraz bardziej zaawansowanych obliczeń. Zbyt szybko też próbujemy narzucać jedynie słuszną metodę rozwiązywania zadań, zamiast pozwolić dzieciom na poszukiwania swoich własnych sposobów i uczenia się na błędach.(C) Edunews.pl - INSPIRACJE WCZESNOSZKOLNE 2015

Analiza praktyki edukacyjnej na początkowym etapie szkoły podstawowej oraz wyniki badań polskich i międzynarodowych wskazują, że ta naturalna ciekawość poznawcza dzieci ulega stłumieniu. Dla wielu dzieci matematyka zamiast fascynować, inspirować, bawić, rozwijać, staje się nudnym, pozbawionym aktywności badawczej terenem zdobywania wątpliwych rozwojowo doświadczeń edukacyjnych.

Jednym ze sposobów na przywrócenie fascynacji matematyką, jednoczesnego bawienia, rozwijania i inspirowania uczniów, jest wykorzystanie języka symbolicznego z zastosowaniem piktogramów. Wielu nauczycieli poznało już lub słyszało o pakiecie edukacyjnym Gramy w piktogramy, który jest świetnym narzędziem pozwalającym w procesie kształcenia na rozwijanie modelowania sytuacji matematycznych, samodzielności poznawczej uczniów, krytycznego myślenia oraz twórczego działania i współpracy w grupie podczas rozwiązywania problemów matematycznych. Niestety nie ma obecnie dostępnych pakietów edukacyjnych (czekamy wciąż na decyzje ORE, czy ten projekt będzie mógł być dalej rozwijany) – ale można sobie stworzyć choćby część pomocy dydaktycznych korzystając z gotowych wzorców na stronie http://projekt-piktografia.pl/.

Tym, którzy jeszcze nie słyszeli lub mało znają pakiet edukacyjny „Gramy w piktogramy” prezentujemy relację z konferencji Inspiracje Wczesnoszkolne 2015 poświęconą właśnie nauczaniu matematyki w klasach I-III przy wykorzystaniu piktogramów. Warty wielokrotnego oglądania, ponieważ zawarte w nim przesłanie może okazać się cenną wskazówką dla nauczycieli i pomóc we właściwym podejściu do matematyki. O tym, w jaki sposób można uczyć matematyki z wykorzystaniem piktogramów opowiedzą prof. Małgorzata Żytko i dr Mirosław Dąbrowski z Uniwersytetu Warszawskiego, a swoje praktyczne doświadczenia związane z wykorzystaniem piktogramów na zajęciach wczesnoszkolnych przedstawi Beata Skrzypiec z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Piasku i członkini społeczności Superbelfrzy.

Zapraszamy do oglądania:

***

Organizatorami Inspiracji Wczesnoszkolnych 2015 są: portal o nowoczesnej edukacji Edunews.plFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz firma Think Global. Partnerem merytorycznym konferencji jest grupa Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji jest projekt Mistrzowie Kodowania firmy Samsung Electronics Polska. Partnerami instytucjonalnymi są Fundacja Rozwoju Systemu EdukacjiOśrodek Rozwoju EdukacjiWarszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerami biznesowymi są firma Learnetic SA oraz strefa nowoczesnej edukacji Edustore.eu.

Partnerzy medialni: TOK FM oraz Głos Nauczycielski.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Obejrzyj inne wystąpienia z INSPIRACJI WCZESNOSZKOLNYCH:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie