Nauczanie oparte na metodzie projektów

(C) Edunews.pl - INSPIR@CJE 2015

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Projekt wykorzystany jako jedna z metod nauczania, może wpłynąć pozytywnie na rozwój kompetencji merytorycznych i społecznych uczniów. Praca w zespole nad konkretnym (i mającym sens) zadaniem, może przyczynić się zarówno do ujawnienia, jak i rozwinięcia różnych umiejętności, które będą potrzebne także w "życiu po szkole", czyli po ukończeniu edukacji szkolnej.

Oczywiście projekt projektowi nierówny - w szkolnej praktyce namnożyło się (niestety) także działań, które wynaturzają w pewien sposób tę metodę nauczania i nie wspierają rozwoju. Dlatego warto poświęcić więcej uwagi poznaniu metody projektu jako narzędzia dydaktycznego. Przełożyć się to może na znacznie większą aktywność uczniów i ich rzeczywiste (a nie tylko symulowane) zaangażowanie w prace zespołów. Postarajmy się, aby projekt był maksymalnie użyteczny – dla uczniów, ale i dla nauczyciela.

Jak przygotować dobry projekt, który będzie rozwijał uczniów? Jak określić przedmiot projektu? Jak określić jego cele, kryteria sukcesu? O nauczaniu opartym na metodzie projektów opowiadały podczas konferencji INSPIR@CJE 2015 - JAK UCZYNIĆ POLSKĄ SZKOŁĘ JESZCZE LEPSZĄ dwie nauczycielki, które realizują wiele szkolnych działań z wykorzystaniem tej metody: Anna Dąbska i Barbara Ostrowska, obie z lubelskiego Liceum Paderewski i członkinie grupy Superbelfrzy RP.

Istotne jest, aby do metody projektu podchodzić maksymalnie szeroko, wychodząc poza ramy definicji określonych w dokumentach dotyczących podstawy programowej (projekt edukacyjny). To w gruncie rzeczy jedna z podstawowych metod pracy, z której uczniowie muszą nauczyć się korzystać już w szkole. Dlatego warto z niej jak najczęściej korzystać i jak najszerzej włączać ją w nauczanie przedmiotowe.

Zapraszamy na wystąpienie:

***

Organizatorami Inspir@cji 2015 są: portal o nowoczesnej edukacji Edunews.plFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz firma Think Global. Partnerem merytorycznym konferencji jest grupa Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji jest projekt Mistrzowie Kodowania firmy Samsung Electronics Polska.

Partnerami instytucjonalnymi są Fundacja Rozwoju Systemu EdukacjiOśrodek Rozwoju EdukacjiWarszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Partnerami biznesowymi są firma Learnetic SA oraz strefa nowoczesnej edukacji Edustore.eu.

Partner medialny: Głos Nauczycielski.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Zobacz inne wystąpienia z INSPIR@CJI 2015:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie