Jak wykorzystać innowacje w tworzeniu środowiska edukacyjnego, w którym każdy może się rozwijać? Czy technologia sprawdza się w edukacji nastawionej na kształcenie kompetencji przyszłości? A jeśli tak, to dlaczego? Wystawa w Centralnym Domu Technologii pt. „Aktualizacja systemu. Jak technologia zmienia edukację” jest zaproszeniem do refleksji na ten temat.
Młodzi e-liderzy rozwijają kompetencje cyfrowe
Technologie i narzędzia cyfrowe mają coraz większy wpływ na nasze życie osobiste i zawodowe. W przyszłości postęp technologiczny prawdopodobnie jeszcze przyspieszy i wymagać będzie od użytkowników szerokich kompetencji, nie tylko cyfrowych ale i kreatywnych oraz przedsiębiorczych, aby móc twórczo korzystać z dobrodziejstw cyfrowego świata.
Jak zostać przedsiębiorczym nauczycielem?
Przedmiot Podstawy przedsiębiorczości pojawił się w polskich szkołach wiele lat temu, zaś sama przedsiębiorczość uznawana jest za jedną z kompetencji kluczowych UE potrzebnych w życiu osobistym i zawodowym. Niestety do uczenia przedsiębiorczości nie przygotowują kilkuletnie studia, a pula wiedzy i doświadczeń, jakie ma większość nauczycieli jest raczej uboga. Wielu z nich po prostu nie wie, jak skutecznie uczyć i wspierać przedsiębiorcze postawy uczniów.
Startuje "Szkoła dla Innowatora"
Ruszyła rekrutacja do pilotażowego projektu Szkoła dla innowatora. Dzięki intensywnej pracy ze szkołami powstaną rozwiązania i rekomendacje, które pokażą, jak kształtować i rozwijać kompetencje proinnowacyjne w systemie oświaty. Do pilotażu zostanie wybranych 20 szkół. Rekrutacja trwa od 3 do 13 grudnia 2019 roku. Realizatorem projektu jest Centrum Edukacji Obywatelskiej. Projekt powstał jako inicjatywa Ministerstwa Rozwoju oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Przez STEAM do kompetencji przyszłości
Według badań amerykańskiego Departamentu Edukacji, roczny wzrost zapotrzebowania na pracowników z umiejętnościami i wykształceniem z zakresu STEM (czyli połączenia nauk przyrodniczych, technologicznych, inżynierii i matematyki) wynosi 14%. Tymczasem absolwentów kierunków studiów z tego obszaru przybywa w tempie nieco poniżej 1%[1]. Wydawałoby się zatem, że edukacja w tych kierunkach gwarantuje dobrą i ciekawą pracę w przyszłości...
W poszukiwaniu nieodpartej chęci uczenia się
Czy przedmioty mające uczyć dzieci nowych, ważnych umiejętności spełniają swoje funkcje? Czy dobra pomoc naukowa wystarczy, by poprowadzić świetne zajęcia? Czy nauczyciel dysponujący wyłącznie słowami, kredą i tablicą ma szansę głęboko zainteresować uczniów przedmiotem, którego uczy? Czy edukatorów wkrótce zastąpią roboty? Czy popełnianie błędów jest pożyteczne? Między innymi na takie pytania starali się odpowiedzieć prelegenci i uczestnicy konferencji naukowej „Przygody umysłu 2019” (Learning Adventures), która zakończyła się wczoraj w CN Kopernik w Warszawie.
Moc jest w nas!
W Warszawie w Centrum Nauki Kopernik po raz kolejny spotkali się opiekunowie Klubów Młodego Odkrywcy działający już w ponad 700 miejscach w Polsce i zagranicą. Tworzenie trwałej społeczności, opartej na współpracy dzieci, młodzieży, rodziców, nauczycieli z lokalnymi partnerami (mentorzy naukowi, aktywiści edukacyjni, działacze samorządowi) to pierwszy krok do budowania świadomości idei społeczeństwa obywatelskiego. U podstaw musi być przestrzeń do samodzielnego myślenia i działania.