Sidebar

05
Pn, Maj

Rusza nabór wniosków do projektu „Lekcja:Enter”, który podniesie cyfrowe kompetencje nauczycieli. Druga edycja „Lekcji:Enter” startuje 2 marca. Placówki doskonalenia nauczycieli z całego kraju mogą składać wnioski o dofinansowanie na organizację szkoleń z wykorzystania e-zasobów w edukacji. Oprócz grantu otrzymają pełne wsparcie – trenerów do prowadzenia tych szkoleń przygotują eksperci. Za inicjatywę odpowiada Fundacja Orange w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Instytutem Spraw Publicznych.

W podstawie programowej dla szkół podstawowych[1] wprowadzonej w wyniku reformy z 2017 roku metoda projektu zajmuje szczególne miejsce. Projekt edukacyjny jest w niej wskazany jako zalecany sposób realizacji treści podstawy większości przedmiotów. Zaangażowanie w projekt ma duże znaczenie dla rozwoju kompetencji kluczowych i stanowi doskonałą okazję do wprowadzania uczniów w idee i praktykę działań na rzecz bardziej zrównoważonego świata.

Warto rozmawiać. Ta uniwersalna zasada sprawdza się praktycznie we wszystkich organizacjach i inicjatywach. Nie inaczej sprawa ma się ze szkołą. Rozmowa to sposób, by uczyć uczniów i uczennice, że ich opinie i uczucia są ważne i warto tworzyć przestrzeń do ich wyrażania. Dzięki niej uczą się oni aktywnego słuchania i empatii, czyli umiejętności, które będą procentować przez całe ich życie. Dobra rozmowa otwiera na poglądy innych, poszerza horyzonty i uczy, jak konstruktywnie i z szacunkiem dyskutować. Kształtują się dzięki niej kompetencje kluczowe. Wreszcie: to przecież niezastąpiony sposób na to, by zaangażować uczniów i uczennice w prowadzoną lekcję. Szczególne zaangażowanie może przynieść rozmowa na tematy ważne, aktualne i budzące emocje, również poza szkołą.

Cztery dni, ponad 800 wystawców, więcej niż 100 innowacyjnych startupów oraz prawie 35000 zwiedzających. Tak w liczbach przedstawia się Bett Show 2020 w Londynie, czyli największe na świecie targi dotyczące edukacji i technologii. Wśród licznych stoisk należących do wystawców z całego świata w tym roku zobaczyć można było polskie banery, rodzime nazwisko na plakietce lub inny dowód wskazujący na to, że polska reprezentacja firm edukacyjnych podczas tegorocznej edycji była widoczna i liczna.

Metoda projektu jest jedną z najpopularniejszych i najczęściej wykorzystywanych przez nas, ale także przez innych nauczycieli metod uczenia się. To naturalny sposób na kreatywne nauczanie oraz wdrażanie do samokształcenia i rozwijania zdolności twórczych uczniów.

Znasz to uczucie, gdy widzisz jakiś problem i zastanawiasz się, co można z nim zrobić? Twój mózg uruchamia procesy, by poradzić sobie z rozwiązaniem tej drażniącej sytuacji. Chcesz, by problem zniknął, wiesz, że można się nim zająć, ale zawsze coś stoi na przeszkodzie. Nie tym razem – Centrum Nauki Kopernik ogłasza konkurs grantowy dla Konstruktorów Marzeń!

Jak wykorzystać innowacje w tworzeniu środowiska edukacyjnego, w którym każdy może się rozwijać? Czy technologia sprawdza się w edukacji nastawionej na kształcenie kompetencji przyszłości? A jeśli tak, to dlaczego? Wystawa w Centralnym Domu Technologii pt. „Aktualizacja systemu. Jak technologia zmienia edukację” jest zaproszeniem do refleksji na ten temat.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie