Tegoroczny powrót do szkoły to nowe wyzwania dla nauczycieli, uczniów i ich rodziców. Zapewnienie wysokiej jakości edukacji, pełnej kreatywności i zabawy możliwe będzie, jeśli nauczymy się funkcjonowania w zmienionej rzeczywistości edukacyjnej. Do tego niezbędne nam będą technologie edukacyjne i zasoby, z których będzie można korzystać podczas nauki w szkole lub w domach. W ramach programu STEM Kindloteka do końca 2020 r. zostanie otwartych 35 nowych przestrzeni do nauki. Rusza także kolejna edycja zajęć online dla dzieci i dorosłych.
Aktywne uczenie się w elastycznych przestrzeniach edukacyjnych
Szkoły i nauczyciele znajdują się obecnie w szczególnym momencie, w którym ich historyczne, podstawowe funkcje – dostarczania wiedzy dzieciom i młodzieży oraz stymulowanie rozwoju umysłowego – nie są realizowane już wyłącznie w placówkach edukacyjnych, ale coraz częściej poza nimi – m.in. w różnych instytucjach edukacyjnych czy kulturalnych. Pandemia jeszcze tylko uwidoczniła tę zmianę – gdy uczenie „szkolne” wiosną przeniosło się do domów (i tam spadło na barki rodziców) oraz – co istotniejsze – do internetu.
Edukacja alternatywna w czasach pandemii
Pandemia wywołała spore zamieszanie w polskim szkolnictwie. Nauczyciele szkół publicznych pracując zdalnie zaczęli wykorzystywać alternatywne metody nauczania. Przyglądać się uważnie podstawie programowej, szukać alternatywy dla szkolnego podręcznika oraz sposobu na przykucie uwagi uczniów. Czy to właśnie alternatywne metody pozwoliły nam przetrwać ten trudny okres? Jak są one postrzegane przez rodziców i naczycieli? Czy po miesiącach zdalnej edukacji jesteśmy bardziej otwarci na wdrożenie nowych rozwiązań w polskich szkołach? W dniach 24-25 września odbędzie się X edycja Kongresu E(x)plory „Edukacje dla innowacji. Innowacje w edukacji”. Całe wydarzenie po raz pierwszy w całości będzie można oglądać w Internecie.
Projekt XX/XXI wiek. Historia, sztuka, edukacja
Książka Timothy’ego Snydera "O Tyranii: dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku" jest szczególnie ważnym głosem w krytycznych momentach rozwoju demokracji. Postanowiliśmy wykorzystać te rozważania jako inspiracje do praktycznego działania. Pod wpływem tej lektury powstał projekt, którego celem jest promowanie świadomego uczestnictwa w społeczeństwie demokratycznym przez ukazanie wartości aktywnego obywatelstwa, otwartości na dyskusję oraz samodzielnego i krytycznego myślenia. Wyjątkowo zwięzła formuła lekcji zapisana na kartach tej książki uzmysłowiła nam, jak w prosty, a zarazem uniwersalny sposób można przekazywać wiedzę o demokracji. Praktyka aktywności obywatelskiej nie pojawiła się znikąd, lecz była wypracowywana przez ludzi różnych epok i narodowości. Jest ona szczególnie ważnym punktem odniesienia dla współczesnych demokracji. Wierzymy, że uwrażliwianie młodego odbiorcy na tematy związane z historią XX wieku jest kluczem do rozwijania świadomego i zaangażowanego społeczeństwa.
Giełda inicjatyw edukacyjnych
Ze względu na pandemię tegoroczna konferencja Pokazać – Przekazać 2020 została przeniesiona do świata wirtualnego, a zamiast dwóch dni potrwa od początku lipca do końca sierpnia. Kończy się właśnie II etap konferencji pt. „Eksperymentowanie w nowej rzeczywistości”, a jego finałem jest Giełda inicjatyw. Centrum Nauki Kopernik zaprasza na spotkania online z twórcami wybranych działań edukacyjnych.
Granty na projekty edukacyjne
Fundacja EFC wraz z Fundacją Szkoła z Klasą zapraszają nauczycieli z małych miejscowości do czwartej edycji programu Edukacja Inspiracja. Zakwalifikowani uczestnicy zrealizują projekty edukacyjne wraz ze swoimi uczniami.
Skuteczna broń w walce ze smogiem – edukacja
Jak walczyć ze smogiem, a przy okazji rozwijać kompetencje cyfrowe uczniów w całej Polsce? Państwowy Instytut Badawczy NASK podsumowuje działania Edukacyjnej Sieci Antysmogowej (ESA) w sezonie 2019/2020. Patronem programu jest Ministerstwo Cyfryzacji.