Przebywając na zaproszenie instytucji oświatowych RFN na hospitacjach w szkole niepublicznej Freie Gustav-Adolf-Schule w Lȕtzen (Saksonia-Anhalt) zaciekawiło mnie, czy obowiązki dyrektora niemieckiej szkoły określone są w podobny sposób jak w Polsce. Poniżej przedstawiam fragmenty wypowiedzi dyrektora Klausa-Dietera Hinza o prowadzeniu szkoły i związanych z tym zadaniach.
Lekcja geografii u sąsiadów
Od kilkunastu dni przebywam na zaproszenie instytucji oświatowych RFN na hospitacjach we Freie Gustav-Adolf-Schule Lȕtzen. Miałem ostatnio przyjemność uczestniczyć w lekcji geografii z uczniami szkół podstawowych. Dzieci chyba po obu stronach Odry są tak samo ciekawe ludzi, z którymi się spotyka. I chyba tyle samo wiedzą o sąsiadach...
Więcej ruchu: zaczynamy od siebie
Ruch, w tym również i pływanie, stanowił wartość już dla starożytnych. Grecy w ateńskich palestrach między innymi sprawnościami uczyli pływać. Rzymianie łączyli pływanie ze sprawnością bojową. Ponoć Juliusz Cezar i Marek Antoniusz byli dobrymi pływakami. No, ale wtedy nie było telewizji, Internetu, konsoli do gier, więc aktywne formy spędzania wolnego czasu nie musiały z nimi konkurować. Szkoda, że obecnie w naszej świadomości ruch traci na wartości.
Niewidzialny mur
Zastanawiam się, jak długo jeszcze będzie funkcjonowała szkoła w tak archaicznym już i nieprzystającym do zewnętrznego świata modelu? Odtwarzany na świecie system trwa już niemal dwieście lat. Mam wrażenie, że bardzo wielu nie dostrzega faktu, że żyjemy w dobie informacyjnej lawiny! Funkcjonująca na wzór pruskiej armii szkoła nie ma już dziś uzasadnienia. Szkoła potrzebuje przebudowy na wzór inicjatywy, jaka zrodziła się w Niemczech.
Polemiki: SORE
SORE budzi emocje, a te nie zawsze są dobre. Teoretycznie Szkolni Organizatorzy Rozwoju Edukacji to szansa spojrzenia na swoja placówkę oświatową nieswoimi oczyma, co otwiera inną perspektywę poznawczą, ukazuję zjawisko w innym świetle – a to daje inny kontrast. Umożliwia zobaczenie zawodowej codzienności pod innym kątem.
Uczyć współpracy czy rywalizacji?
Ucz się więcej, musisz być lepszy od innych! Musisz wyprzedzić kolegów i koleżanki!... Nasz system edukacji nastawiony jest na kształcenie zwycięzców, Zoś-Samoś, osób, które podchodzą do każdego zadania w szkole, jak do śmiertelnego pojedynku, w którym muszą rozłożyć na łopatki innych...
Środowiska uczenia się i partnering a rozwój szkoły
Płynna nowoczesność, postindustrializm, epoka cyfrowa, czas ciągłych zmian – to zaledwie kilka z wielu określeń, jakie odnoszą się do momentu w dziejach, w którym żyjemy. Truizmem może wydawać się stwierdzenie, że system edukacji powinien nadążać a często nawet nieco wyprzedzać to, co dzieje się w świecie, w świetle uwarunkowań społeczno- ekonomicznych.