Druga część tekstu o systemie testocentrycznym miała wyglądać zupełnie inaczej. Tekst napisałam już jakiś czas temu i podzieliłam go na dwie części. W połowie grudnia opublikowałam pierwszą, potem chciałam wstawić drugą. Taki był plan. Ale życie dopisało inny ciąg dalszy, którego w żaden sposób nie mogłam ani przewidzieć. Dlatego zmieniłam decyzję. W moim blogu jest to możliwe, w szkole nie. W tym miejscu dochodzimy do istoty obecnego systemu edukacynego, który nazywam testocentrycznym, a którego istotą jest brak elastyczności.fot. Fotolia.com

Przed kilku laty wymyśliłam słowo „testocentryczny”, bo uważałam, że go w naszym edukacyjnym dyskursie brakuje i że dobrze oddaje istotę obecnego systemu edukacyjnego. Znaczy on tyle, że testy stały się nie tylko głównym punktem odniesienia szkolnej edukacji, ale i jej celem.fot. Fotolia.com

Doskonalenie jest nieodłącznie wpisane w nasz rozwój i pracę. Ma sens, gdy ściśle łączy się z motywacją i poczuciem autonomii, niezależności, osobistej wolności. Ważne jest pytanie, jak w obecnych warunkach podnieść skuteczność naszego doskonalenia? Jak obudzić poczucie odpowiedzialności za siebie i swój rozwój? Jak można do tego wykorzystać walory „odwróconej lekcji - odwróconej edukacji”?fot. Fotolia.com

Podstawowym instynktem każdego człowiek jest instynkt samorealizacji. Dlaczego tak trudno zaobserwować go w szkole? Wyniki badań PISA 2012 dotyczące umiejętności 15-latków mogą temu zaprzeczać. Nasi gimnazjaliści według badań są jednymi z najlepszych w Europie. A szkoła - zdaniem premiera Donalda Tuska - nie wymaga żadnej rewolucji. Czy rzeczywiście możemy być spokojni i w polskiej szkole nie ma potrzeby dokonywania zmian?fot. Fotolia.com

Przebywając na zaproszenie instytucji oświatowych RFN na hospitacjach w szkole niepublicznej Freie Gustav-Adolf-Schule w Lȕtzen (Saksonia-Anhalt) zaciekawiło mnie, czy obowiązki dyrektora niemieckiej szkoły określone są w podobny sposób jak w Polsce. Poniżej przedstawiam fragmenty wypowiedzi dyrektora Klausa-Dietera Hinza o prowadzeniu szkoły i związanych z tym zadaniach.fot. Fotolia.com

Od kilkunastu dni przebywam na zaproszenie instytucji oświatowych RFN na hospitacjach we Freie Gustav-Adolf-Schule Lȕtzen. Miałem ostatnio przyjemność uczestniczyć w lekcji geografii z uczniami szkół podstawowych. Dzieci chyba po obu stronach Odry są tak samo ciekawe ludzi, z którymi się spotyka. I chyba tyle samo wiedzą o sąsiadach...fot. Fotolia.com

Ruch, w tym również i pływanie, stanowił wartość już dla starożytnych. Grecy w ateńskich palestrach między innymi sprawnościami uczyli pływać. Rzymianie łączyli pływanie ze sprawnością bojową. Ponoć Juliusz Cezar i Marek Antoniusz byli dobrymi pływakami. No, ale wtedy nie było telewizji, Internetu, konsoli do gier, więc aktywne formy spędzania wolnego czasu nie musiały z nimi konkurować. Szkoda, że obecnie w naszej świadomości ruch traci na wartości.fot. sxc.hu

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Bardzo ciekawe podejście. Ja jednak myślę, że zamiast grzebać przy liście lektur, należy zmienić spo...
Ppp napisał/a komentarz do Sześć cech skutecznej pochwały
W normalnych sytuacjach "praca nad sobą" może dać tylko określony procent poprawy tego, co ktoś ma j...
Gość napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Panie Piotrze:Twórcą egzaminu maturalnego był Ślązak urodzony 4 stycznia 1731 r. w Schwarzwaldau (ob...
Zadania domowe to jest tak newralgiczny i delikatny temat, że żaden minister edukacji go nie ruszy, ...
Piotr napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Maturę wprowadził Bismarck w XIX w. Jak to ma się do XXI w. ? Nijak? Dlaczego istnieje? Dokładnie z ...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...
Ppp napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
Trochę na biologii, trochę na WF, trochę na godzinach wychowawczych - najważniejsze rzeczy dałoby si...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie