Centrum Nauki Kopernik opracowało wstępną rekomendację wyposażenia pracowni przyrody dla klas IV-VI szkół podstawowych. Lista pomocy dydaktycznych i materiałów do wykorzystania wynika z zalecanej metody pracy nauczyciela z uczniem (polegającej na zastosowaniu w czasie lekcji metody badawczej - charakterystycznej dla warsztatu pracy naukowca).
Ocenianie opisowe ma pomagać uczniom się uczyć
Ocenianie bieżące w formie oceniania opisowego daje uczniom i nauczycielom szansę na szersze stosowanie w szkole oceniania pomagającego się uczyć. Do tej chwili, większości ocenianie – także w zakresie codziennego, nauczycielskiego bieżącego oceniania kojarzy się ze stawianiem stopniu, które podsumowują uczenie się ucznia. Taki też jest wydźwięk jeszcze obowiązujących, a pamiętających czasy ministra Kuberskiego zapisów rozporządzenia o ocenianiu.
Stare i nowe wyzwania dla szkół
Prezentujemy pierwszy z nagranych materiałów wideo z konferencji INSPIRACJE 2014 – Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą? Polska szkoła po PISA 2012 – jaka jest (tak naprawdę) i skąd to wiemy? Jakie są stare i nowe wyzwania stojące przed szkołami w naszym kraju?
Uczniowie w laboratoriach naukowych
Czy w ciągu tygodnia można pokazać uczniom techników na czym będzie polegała ich przyszła praca? "Staramy się, aby młodzi ludzie podczas praktyk rzeczywiście poczuli się jak w firmie czy przedsiębiorstwie. Obowiązuje ich ośmiogodzinny czas pracy, obecność na zajęciach jest obowiązkowa, a każdy z nich ma konkretne zadanie do wykonania, z którego jest rozliczany." – mówi Anna Tatarska, kierująca zespołem ds. merytorycznej obsługi praktyk w laboratoriach w ramach projektu „Czas zawodowców – wielkopolskie kształcenie zawodowe”.
Więcej doświadczeń w szkolnych laboratoriach
O tym, że szkolne laboratoria są niedoposażone, wiadomo nie od dziś. Szkoły od dawna więcej inwestują w nowoczesne technologie niż tradycyjne odczynniki i pomoce, z pomocą których można przeprowadzić doświadczenia na różnych przedmiotach. W nowej perspektywie unijnej MEN proponuje szkołom, aby nie zaniedbywały laboratoriów – osobiście wykonane przez uczniów doświadczenia skutecznie wspierają naukę przedmiotów matematyczno-przyrodniczych.
Poszukiwanie superdyrektora szkoły
Szkoły potrzebują dobrych dyrektorów. O pożądanych ich cechach napisano już sporo, ale czasy się zmieniają. Wydawnictwo Wolters Kluwer, wydające znane czasopismo „Dyrektor Szkoły”, organizuje konkurs „Super Dyrektor”. Jaki ma być dziś dyrektor szkoły? Kto ma wskazać takiego szefa i jaki ma być ten superdyrektor?
Samorządowa szkoła cyfrowa, czyli jaka?
Jak długo można pytać, co jest potrzebne, żeby zbudować most? Jak długo można rozmawiać na temat fundamentów budowanego domu? Jak długo można dywagować nad oczywistymi faktami, że dom musi mieć okna, drzwi, klamki, podłogi, dach, ogrzewanie, elektryczność? Jak długo można się zastanawiać nad rzeczami oczywistymi?