Ostatni tydzień września obfitował w ważne wydarzenia edukacyjne, które trudno było śledzić jednocześnie, gdyż odbywały się w tym samym czasie, ale w różnych miastach Polski. Podczas Forum Młodzieży w Warszawie uczniowie z całej Polski zaprezentowali własne postulaty dotyczące zmian w systemie edukacji. Główny nacisk kładli na możliwości rozwoju i indywidualnego podejścia do uczenia i ucznia.(C) Agnieszka Grzędzińska, Forum Młodzieży

Od dłuższego czasu trwają dyskusje nad kondycją sportu szkolnego. Młodzież spędza zbyt dużo czasu przed komputerem i telewizorem. Rośnie liczba najróżnorodniejszych deformacji kręgosłupa. Coraz więcej młodych ludzi cierpi na zaburzenia odżywiania, w tym otyłość i związane z nią schorzenia. Lekarstwem na te dolegliwości miały być cztery godziny wychowania fizycznego w tygodniu oraz możliwość spędzania wolnego czasu na super nowoczesnych orlikach. Wprowadzone innowacje nie przyniosły jednak oczekiwanych rezultatów.photo: sxc.hu

Szkoła jest dla dzieci i ich rodzin. Nie jest dla związków zawodowych, nauczycieli, polityków czy zarabiających na niej koncernów. Przed polską szkołą pojawiają się coraz bardziej palące wyzwania. Problemy takie jak np. zamykanie placówek, przestępczość w szkołach czy kłopoty samorządów z finansowaniem zobowiązań wynikających z Karty Nauczyciela pokazują, że nie sposób już dłużej czekać na nową reformę polskiej szkoły.(C) Monkey Business - Fotolia.com

Argumentem na korzyść istnienia gimnazjów nie może być tylko przeciwstawianie się propozycjom polityków, składanym pod wyborców, których na ogół przekonuje donośność i częstotliwość powtarzania argumentów. W artykule Znów te gimnazja… istnienie gimnazjum jest wsparte głębszymi argumentami, ale czy rzeczywiście jest to szkoła na miarę oczekiwań społecznych, świątynia wiedzy i nauki, przyciągająca i angażująca dzisiejszych uczniów, zwłaszcza ich mózgi, przygotowująca ich na wyzwania, a więc w tym również na wybory, teraz i w przyszłym życiu zawodowym oraz osobistym – mam wątpliwości.photo: sxc.hu

Rozwój społecznego Internetu, który wyzwala nowe możliwości technologiczne, również w edukacji, nowe umiejętności i kompetencje uczniów, zmiany na rynku pracy, przekształcenie się społeczeństwa industrialnego w społeczeństwo wiedzy, wymuszają nie tylko reformę, ale właściwe rewolucję w systemie edukacyjnym.(C) Edunews.pl

Zaostrza się spór urzędników z klucza partyjnego z rodzicami, naukowcami i nauczycielami. Właściwie nie jest to spór, bo sprowadza się to do wydawania rozporządzeń ministerialnych i chowania się za autorytet formalny państwa w przeświadczeniu o swej nieomylności z jednej strony, a brakiem wpływu na zmianę oświatowa ze strony drugiej. Urzędnicy nadal mówią o demokracji…(C) Tomasz Trojanowski - fotolia.com

Każde działanie jest skuteczniejsze, kiedy wiemy w jakim celu i dokąd zmierzamy. O ile myśląc np. o wędrówce po górach - łatwo nam wyobrazić sobie co jest celem naszej wspinaczki - zdobycie szczytu, lepsze samopoczucie, dbałość o dobrą kondycję fizyczną i psychiczną, o tyle nauczyciele mają ogromne kłopoty ze sformułowaniem nie tylko celu lekcji, ale również odpowiedzieć na proste pytanie: czego chcą ucznia (na)uczyć, jakiego młodego człowieka, z jakimi cechami osobowości chcą zobaczyć po zakończonej edukacji formalnej w szkole.(C) Tomasz Trojanowski - Fotolia.com

Więcej artykułów…

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Administrator
    To wszystko zależy od tego, jak zdefiniujemy "doskonałość". Dla mnie zarówno komputer (laptop), jak ...
  • Written by Maciej M Sysło
    Panie Marcinie, wielokrotnie tu u Pana i nie tylko potwierdzałem, że "komputer NIE JEST również dosk...
  • Written by Administrator
    Szanowny Panie Profesorze, komputer NIE JEST również doskonałym narzędziem edukacyjnym, jak się zape...
  • Written by Maciej M Sysło
    Jacku, I tak w koło Macieju..., odzywa się więc Maciej.
    Twoje zaniepokojenie wywołał komentarz Michał...
  • Written by Maciej M Sysło
    Piszę po 13 komentarzach - zaczyna być ostro w dyskusji! Każdy w pewnym sensie ma rację, ja zapewne ...
  • Written by Jan
    Ja również się zgadzam, zakaz rzeczywiście byłby niedorzecznością, tylko nie jestem pewien czy wszys...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie