fot. domena publiczna - Pixabay.com

Czy gry dydaktyczne mogą ożywić lekcje matematyki w szkole i wspierać uczniów w edukacji matematycznej? Z pewnością tak. Czy nauczyciele korzystają z gier matematycznych w szkole? W zasadzie nie. Powody? Zawsze podobne: „Na lekcji nie ma czasu na zabawę!”, „Musimy realizować program!”, „Musimy realizować podstawę programową, bo z tego nas rozliczają!”, „Musimy ćwiczyć do egzaminu!”, „Musimy ...”.

fot. Fotolia.com

Współczesność stawia przed każdym człowiekiem wiele dylematów aksjologicznych, stąd od najmłodszych lat w szkole warto tłumaczyć i kształtować odpowiednie postawy moralno-etyczne. Warto wprowadzać uczniów klas I-III w świat wartości i uczyć ich świadomego podejmowania właściwych etycznie decyzji. Pomóc w tym może poradnik metodyczny „Etyka nie tylko dla smyka”, przygotowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji we współpracy z Centralnym Biurem Antykorupcyjnym.

fot. Fotolia.com

Jednym z wyzwań stojących przed nauczycielem i szkołą, jest zapewnienie wysokiej skuteczności uczenia się i edukacji. Zależy ona od wielu czynników, wśród których najważniejszymi są: potencjał uczniów, rodzaj i poziom ich aktywności oraz kompetencje nauczycieli. Jak zapewnić skuteczność szkolnej edukacji, jak o nią dbać? - o tym można przeczytać w nowo wydanym poradniku autorstwa dr Juliana Piotra Sawińskiego.

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Bombonierka, czyli kolekcja atrakcyjnie zapakowanych czekoladek świetnie oddaje istotę zawartości książki z matematycznymi zagadkami, która niedawno ukazała się na rynku: „Matematyczna bombonierka. Wielka księga zagadek”. Wprawdzie są tu działy wskazujące, że będą w nich poruszane zagadnienia związane z liczbami, figurami czy wybitnymi matematykami albo, że będą to zadania logiczne, ale zaskoczeń będzie wiele.

fot. Fotolia.com

Mamy mocną tendencję do stosowania kar. Traktujemy je jako ważne narzędzie procesu wychowawczego. Najczęściej używamy ich w nadziei, że "czegoś nauczą nasze dzieci". Że za ich pomocą uda nam się zmienić ich zachowanie. Że jeśli odpowiednio wystymulujemy ich postawy, będą w przyszłości postępowały w określony sposób.

fot. Fotolia.com

Genetyka jest dziś ważna i modna. Badania genetyczne i neurobiologiczne różnych naukowców przekonują, że rozwojowe szanse człowieka w dużym stopniu determinuje genotyp. Wiele poglądów i naukowych badań z pedagogiki, dydaktyki i psychologii, ignoruje lub lekceważy współczesny stan wiedzy z genetyki człowieka i neurobiologii. Kto powinien rozumieć genetyczne uwarunkowania naszego rozwoju?

fot. Fotolia.com

Czy można wyciągnąć ciekawe i wspólne wnioski z badań na temat uczenia się, które podejmowane są w różnych krajach świata, w różnych warunkach i różnych kulturach? Na rynku edukacyjnym ukazała się książka prof. Johna Hattiego pt. „Widoczne uczenie się dla nauczycieli”, która stanowi syntezę wyników ponad 900 badań na przestrzeni 15 lat, obejmujących miliony uczniów na całym świecie. Co faktycznie poprawia uczenie się w szkole?

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    "...informował szkoły, aby podjęły działania, umożliwiające..." - Na co komu ministerstwo, które nie...
  • Written by Adam
    W 2012 roku MEN informował szkoły, aby podjęły działania, umożliwiające e-nauczanie. Opracowano takż...
  • Written by Robert Raczyński
    Wszystkie głosy i konteksty, niezależnie od ich wartości merytorycznej, stają się jednakowo nieistot...
  • Written by Małgorzata
    Popieram w zupełności, decyzja w sprawie zawieszenia pracy szkoły z powodu Covid
    nie powinna spadać n...
  • Written by Anna Grąbczewska
    Dziękuję za komentarz! Pełna zgoda na uwagę o zaciekawianiu. Ważna jest kolejność działań (a w prakt...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie