Przeciętny nauczyciel zaczyna coraz mocniej „odstawać” technologicznie
od młodzieży, którą ma zadanie uczyć. Aby zmienić tę sytuację, trzeba
nie tylko przekonać nauczyciela, że musi się uczyć cyfrowego świata.
Należy również zmienić sposób szkoleń zawodowych nauczycieli, kończąc z
modelem mało efektywnych jednodniowych czy kilkudniowych zjazdów.
Polska szkoła przyszłości
Polska szkoła bywa nowoczesna, chociaż jeszcze nie jest to zjawisko
powszechne. W większości przypadków działa według
starych, powielanych od dziesięcioleci, schematów. Nie zmieni jej nawet
najlepsza reforma przygotowana przez ministerstwo, dopóki sami
nauczyciele i dyrektorzy szkół nie uznają, że istnieje potrzeba zmiany
i wprowadzenia innowacji, aby dogonić uciekający świat.
Jak uczyć całym sobą?
Niby proste pytanie – co jest najważniejsze w szkole? Sądząc po
praktyce, przeliczając poświęcany czas i pieniądze - naważniejsze w
szkole to programy (i ich realizacja) oraz podręczniki. Słabo wypada zainteresowanie Człowiekiem. Potrzeby uczniów są dość marnie realizowane. Słabe zainteresowanie szkoły Człowiekiem przejawia się także (niestety) w realizacji potrzeb Nauczycieli.
Biznes za złotówkę
Wielu młodych Polaków myśli o prowadzeniu własnej działalności gospodarczej jako o pewnym pomyśle na życie zawodowe. Jak wynika z badań Eurobarometru z 2008 roku, prawie połowa młodych Polaków myśli o założeniu ciągu 5 lat własnego biznesu. Jednak zaraz po ukończeniu studiów decyduje się na ten krok tylko niewielki odsetek studentów.
Więcej w sieci, mniej na podwórku
Najnowsze dane Eurobarometru potwierdzają, że w ostatnich latach Polska awansowała do 10-tki europejskich krajów z największym odsetkiem dzieci mających komórkę, jak i tych korzystających z Internetu. Trzeba się z tego cieszyć, ale także szybko zacząć myśleć o takim przebudowaniu systemu edukacji, aby te narzędzia jak najefektywniej wykorzystać w procesie wychowania młodzieży.
Czy rankingi szkół wyższych są wiarygodne?
Co roku wielu świeżo upieczonych absolwentów szkół średnich staje przed wyborem, który będzie miał istotny wpływ na co najmniej kolejne trzy lata ich życia. W bogatej ofercie edukacyjnej niełatwo odróżnić dobre uczelnie wyższe od słabszych. Wtedy większość z kandydatów zagląda do rankingów uczelni wyższych, szukając podpowiedzi. Czy można na tym poprzestać?
Edu-2008-news: podsumowujemy
Koniec roku to zazwyczaj czas podsumowań. Dla Edunews.pl był to bardzo ważny rok, ponieważ pierwszy - serwis pojawił się w sieci w połowie lutego 2008 r. Dlatego przede wszystkim chcielibyśmy podziękować dziś czytelnikom i sympatykom Edunews.pl za bycie z nami i przyczynianie się do rozwoju tego oryginalnego, edukacyjnego portalu społecznościowego. Ale nie tylko.
Ostatnie komentarze