Często analizujemy przyczyny agresywnych zachowań
oraz niskiego poziomu motywacji uczniów do uczenia się. Duży wpływ na to ma nauczyciel, jego osobowość,
wiedza i umiejętności, ale przede wszystkim styl działania oraz sam
język. Nauczyciele są różni, a szkoła potrzebuje silnych
indywidualności. Dlaczego edukacja potrzebuje mocnych osobowości?
Oszczędzanie energii to czysty zysk
Dlaczego ten rachunek za prąd jest taki wysoki? To pytanie ciągle
zadaje sobie jeszcze wiele rodzin. Jak wynika z badań, Polacy nie mają
raczej we krwi oszczędzania na co dzień i ciągle ponoszą wysokie koszty
związane z utrzymaniem swoich domów. A tak prosto można zmniejszyć
wydatki na energię elektryczną. Wystarczy szczypta edukacji i trochę samodyscypliny.
Aspiracje edukacyjne Polaków
Dziewięciu na dziesięciu Polaków (91%) uważa, że warto się kształcić - wynika z sondażu CBOS. Tylko 7% ankietowanych mówi, że kształcić się nie warto, 2% nie ma zdania w tej sprawie. W 1988 roku - wyższym wykształceniem legitymowało się 1,8 mln Polaków. W 2007 r. - według GUS - 5,5 mln Polaków, czyli 16,5% całej populacji osób mających powyżej 13 lat.
Matematyka na pikniku
Dzisiaj nowoczesne komputery są już praktycznie w każdej szkole.
Uczniowie mają dostęp do internetu, chętnie korzystają z interaktywnych pomocy naukowych, które pozwalają lepiej zrozumieć
matematykę. Międzynarodowe testy PISA ujawniają jednak poważne braki w
wykształceniu matematycznym polskiej młodzieży. Jak uczyć matematyki
dzisiejszego, cyfrowego ucznia?
Wirtualne planowanie kariery
W maju w jednej ze szkół wyższych w
Częstochowie odbyła się konferencja na temat przyszłości poradnictwa zawodowego. Można było
usłyszeć kilka naukowych głosów sceptycznie nastawionych wobec
nowoczesnych technologii i ich wykorzystania w tej branży. Pośród
profesorskich wątpliwości utonęło niestety kilka ważnych i dobrych referatów
praktyków.
Jak uczymy się języków obcych?
Jednym ze wskaźników pomagających odpowiedzieć na pytanie, czy Polacy są
nowocześni, jest poziom znajomości języków obcych. Dziś w Polsce około 40% osób
deklaruje posługiwaniem się przynajmniej jednym językiem obcym na
poziomie komunikacyjnym. Jest to jednak niewielki wzrost w porównaniu do 1997 roku, kiedy odsetek ten wynosił 37%.
Nauczanie historii do lamusa
Nauczanie historii do lamusa? Wielu młodym by się to podobało. Z
niepokojem jednak przeczytałem artykuł Czesława Wróbla pt. "O marginalizacji procesu kształcenia historycznego", który ukazał się w majowym numerze
„Edukacji i Dialogu” i poświęcony jest ocenie kształcenia historycznego
w związku z wprowadzeniem nowej podstawy programowej.