Najbardziej wartościowe zajęcia to takie, które łączą treści z różnych obszarów. Skoro już omawiamy lekturę, dlaczego nie wprowadzić zagadnień gramatycznych?
Startuje "Szkoła dla Innowatora"
Ruszyła rekrutacja do pilotażowego projektu Szkoła dla innowatora. Dzięki intensywnej pracy ze szkołami powstaną rozwiązania i rekomendacje, które pokażą, jak kształtować i rozwijać kompetencje proinnowacyjne w systemie oświaty. Do pilotażu zostanie wybranych 20 szkół. Rekrutacja trwa od 3 do 13 grudnia 2019 roku. Realizatorem projektu jest Centrum Edukacji Obywatelskiej. Projekt powstał jako inicjatywa Ministerstwa Rozwoju oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Przez STEAM do kompetencji przyszłości
Według badań amerykańskiego Departamentu Edukacji, roczny wzrost zapotrzebowania na pracowników z umiejętnościami i wykształceniem z zakresu STEM (czyli połączenia nauk przyrodniczych, technologicznych, inżynierii i matematyki) wynosi 14%. Tymczasem absolwentów kierunków studiów z tego obszaru przybywa w tempie nieco poniżej 1%[1]. Wydawałoby się zatem, że edukacja w tych kierunkach gwarantuje dobrą i ciekawą pracę w przyszłości...
Z-mem-owani
Z jakiego świata najwięcej informacji czerpią młodzi ludzie? Ze świata memów... Oczywiście to spore uproszczenie, ale przyznajcie, że jest w nim nieco prawdy. Dlaczego więc nie sięgnąć po to medium podczas omawiania lektur?
Sposób na konflikt w szkole
Marzy mi się świat bez kar i nagród, bez punktowych systemów wychowawczych oraz słoneczek i chmurek. Jak już wiele osób miało okazję przekonać się „na własnej skórze”, skutki uboczne tych metod są bardziej obciążające niż przypuszczano. Stąd coraz więcej edukatorów, rodziców poszukuje innych możliwości w placówkach edukacyjnych. Warto spróbować nowych podejść i nowych narzędzi.
W poszukiwaniu nieodpartej chęci uczenia się
Czy przedmioty mające uczyć dzieci nowych, ważnych umiejętności spełniają swoje funkcje? Czy dobra pomoc naukowa wystarczy, by poprowadzić świetne zajęcia? Czy nauczyciel dysponujący wyłącznie słowami, kredą i tablicą ma szansę głęboko zainteresować uczniów przedmiotem, którego uczy? Czy edukatorów wkrótce zastąpią roboty? Czy popełnianie błędów jest pożyteczne? Między innymi na takie pytania starali się odpowiedzieć prelegenci i uczestnicy konferencji naukowej „Przygody umysłu 2019” (Learning Adventures), która zakończyła się wczoraj w CN Kopernik w Warszawie.
Ograjmy powtórzenie
Za nami pewien etap. Materiał omówiony, praca kontrolna zapowiedziana. Dobrze by było jednak zrobić powtórzenie. Nie tylko po to, by wskazać uczniom, na czym nam zależy, by widzieli. Również po to, by zorientować się, ile młodzi ludzie już potrafią. Jak tego dokonać, żeby obie strony były zadowolone?