Wrzesień mija, wróciliśmy do szkół i powoli się w nich rozgaszczamy, wierząc, że wirus jednak odpuści i znów szkoła będzie wyglądała „jak dawniej”. Czy naprawdę tego chcemy? Może ten globalny kryzys powinniśmy wykorzystać do tego, aby w szkołach coś zmienić, może na większą skalę wykorzystać dostępne technologie, aby poszerzyć przestrzeń edukacji? Żeby nie było „jak dawniej”, ale żeby było lepiej? Wartość narzędzi cyfrowych doceniliśmy już podczas etapu zdalnej edukacji. Postarajmy się dalej rozwijać umiejętności nauczania i uczenia się z ich pomocą, ponieważ mogą nam służyć nawet, gdy lekcje odbywają się w szkolnych ławkach.
Robot do zadań SPEcjalnych
Świat współczesnych dzieci, to świat opierający się w dużej mierze na nowoczesnych technologiach. Zmiany jakie pod wpływem ciągłego kontaktu z technologiami nastąpiły w mózgach uczniów sprawiły, że inaczej odbierają i przetwarzają oni informacje. Cechuje ich wielozadaniowość, oraz graficzne, trójwymiarowe, przestrzenne odczytywanie informacji. Stąd konieczna zmiana w sposobie nauczania. Nauczyciele, chcący urozmaicić swoje zajęcia, jednocześnie podążając za zainteresowaniami dzieci, wspierając ich potrzeby, często wykorzystują nowoczesne rozwiązania technologiczne na swoich lekcjach czy zajęciach. Zwłaszcza uczniowie, których rozwój nie przebiega neurotypowo, potrzebują indywidualnego podejścia, dostosowania treści i sposobu nauczania, ale też metod i narzędzi, które będą wzmacniały ich motywację wewnętrzną i poczucie własnej wartości. Roboty wydają się być doskonałą odpowiedzią na te potrzeby.
Jak skutecznie się uczyć? - kolejny pomysł na pierwsze lekcje
Pandemia obnażyła wiele mankamentów systemu edukacji. Niewątpliwie jednym z nich był fakt, że szkoła nie uczy tego, jak się uczyć. Większość uczniów i uczennic kompletnie nie wiedziała, jak się za to zabrać i często, bez wsparcia rodziców i bliskich, nie byli w stanie ruszyć z miejsca.
Szkoły z szybkim internetem jeszcze w 2020 r.
Ogólnopolska Sieć Edukacyjna (OSE) to program publicznej sieci telekomunikacyjnej, dającej szkołom dostęp do szybkiego, bezpłatnego i bezpiecznego internetu. Obecnie podłączonych jest już 14,7 tys. placówek, w pozostałych zgłoszonych szkołach pojawi się jeszcze w 2020 roku - zapewnia ministerstwo cyfryzacji.
Relacja, której nie pokona monitor!
Podstawą edukacji jest relacja. Chyba nikogo dzisiaj nie trzeba do tego przekonywać. Czas pandemii pokazał, co dzieje się z uczniem, nauczycielem, rodzicem, gdy tej relacji nie ma, albo jest ona znacznie ograniczona. Czy możemy to zmienić?
Akademia Cyfrowego Edukatora (2020)
Edunews.pl i Microsoft inaugurują Akademię Cyfrowego Edukatora (ACE) - projekt, w którym nauczyciele, dyrektorzy szkół oraz szkolni administratorzy IT będą mieli możliwość stałego uzupełniania wiedzy i umiejętności związanych ze światem cyfrowej edukacji. Zapraszamy na wydarzenia zaplanowane na okres wrzesień - grudzień 2020.
Oszukiwanie na sprawdzianach zdalnych
Zdalne nauczanie pokazało, że przeprowadzanie sprawdzianów zdalnych nie da się przeprowadzić bez możliwości oszukiwania ze strony uczniów Nauczyciele denerwują się, ale nie są w stanie zapobiec tego typu oszustwu. To samo dotyczy egzaminów, szczególnie tych egzaminów, od których dużo zależy. Trudno liczyć na uczciwość uczniów, jeśli wszyscy wiemy, że od wyniku egzaminu zależy przyszłość.