Uczenie się polega na popełnianiu błędów. Zupełnie jak z nauką jazdy na rowerze, na łyżwach czy na nartach. Wywracasz się, wstajesz i jedziesz dalej. Po kilku upadkach już masz wprawę i ... kilka siniaków. Grunt to nie bać się upadku. A w nauce i uczeniu się ważne jest by nie bać się swoich błędów. One czegoś uczą. Nauka wymaga wysiłku a nawet bólu. Nauka jazdy na rowerze obejmuje kilka siniaków a uczenie się wymaga wysiłku mózgu. I emocji. Nie wszystkie są przyjemne.
O cyfrowym obywatelstwie
Z okazji Dni Bezpiecznego Internetu stworzyłam lekcję na platformie Nearpod dotycząca cyfrowego obywatelstwa, ponieważ to bardzo ważny temat dla edukacji. Wszyscy jesteśmy obywatelami świata cyfrowego. Sęk w tym, aby być dobrymi obywatelami tego świata.
Jak ułatwić uczniom zdalne uczenie się?
Nauczanie zdalne jest nowe zarówno dla nauczycieli, jak i dla uczniów. Nie każdemu łatwo się w nim odnaleźć. Kilka trudności: niewłączone kamery, niejasne polecenia, brak kryteriów sukcesu, za mało pracy zespołowej, czas na zadawanie pytań, praca w parach, modelowanie przez nauczyciela, udzielanie pomocy, notatki z lekcji i ocenianie. Jak je można pokonać?
Interaktywny plakat na DBI
Zbliża się Dzień Bezpiecznego Internetu. Obserwujemy wzmożoną aktywność nauczycieli, wychowawców, edukatorów i rodziców. Staramy się w jeszcze większym niż na co dzień stopniu przybliżyć naszym uczniom zasady bezpiecznego poruszania się w Internecie.
Zaangażowanie sekretem zdalnego nauczania
Przejście na naukę online w okresie pandemii jest największym edukacyjnym eksperymentem w historii, jakiego jesteśmy świadkami od 100 lat. W ciągu kilku tygodni nauczyciele musieli się nauczyć, jak wirtualnie prowadzić lekcje i udostępniać materiały, korzystając z nowych technologii.
Tworzenie pokojów do pracy online w grupach
Prowadzenie zajęć online nie musi wykluczać pracy w grupach. Na platformach do edukacji zdalnej istnieją narzędzia, które umożliwiają tworzenie wirtualnych pokojów i przypisywanie do nich uczniów.
Muzyczne wyzwanie w Scratchu
Muzyka to obszar, który dla wielu z nas jest szczególnie ważny, niezależnie od wieku, zainteresowań, wykonywanego zawodu czy ulubionego przedmiotu w szkole. Oczywiście sięgamy do różnych utworów i wykonawców, niektórzy zatopieni są w muzyce klasycznej, inni odnajdują się we współczesnym rapie. Naszą potrzebę bycia blisko muzyki widać chociażby po wciąż rosnącej popularności aplikacji do odtwarzania muzyki, ale też wielu programów do tworzenia samodzielnie jej. Bo nawet bez wykształcenia muzycznego możemy się muzyką otaczać, tworzyć i dzielić się nią. Pozytywnie wpływa na samopoczucie, pomaga się zrelaksować, pobudza wyobraźnię i kreatywność, buduje nastrój oraz kojąco działa w chwilach samotności. Dzięki niej, nawet jeśli nikogo z nami fizycznie nie ma, czujemy wyjątkową obecność drugiej osoby, obecność pełną emocji, opowieści, wrażeń.