Internet staje się platformą
dostarczania i tworzenia informacji oraz nowych form komunikacji, coraz
bardziej użyteczną dla ludzi świata nauki. Podczas
wykładu "Nauka w pajęczynie uczonych" dr Paweł Szczęsny z Wydziału
Biologii Uniwersytetu Warszawskiego pokazywał, jak internet pomaga w
pracy uczonym i jakie możliwości się w nim kryją.
Finansowany przez UE projekt Learnovation był realizowany w celu ożywienia procesu konsultacyjnego, mającego
doprowadzić do wspólnej i opartej na konsensusie nowej wizji e-learningu
w Europie. Istotą projektu było ustalenie, czy kształcenie wspiera
innowację w społeczeństwach oraz jak zmienia się
kształcenie pod wypływem technologii
informacyjno-komunikacyjnych.
W Wielkiej Brytanii od IX 2011 tematyka finansowa staje się
obowiązkowym elementem programu nauczania. Już dzieci będą uczyć się na
temat oszczędzania, hipoteki i rynków finansowych. Edukacja finansowa obejmie uczniów od 5 do 16 roku życia. Na kolejnych etapach edukacyjnych będą nabywali coraz bardziej złożone
umiejętności z zakresu finansów osobistych.
Jest niemożliwe, by szkoła stała się instytucją ściśle splecioną z doświadczeniem kulturowym. Ale – pomimo, że dokumenty programowe mogą świadczyć o czymś innym – szkoła już się zmieniła – mówi prof. Tomasz Szkudlarek, kierownik Zakładu Filozofii Wychowania i Studiów Kulturowych przy Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego.
Co uczniowie i studenci (dorośli w zresztą też) powinni dziś umieć,
aby swobodnie i bezpiecznie funkcjonować w społeczeństwie
informacyjnym? Jak zauważył podczas Florida Education Technology
Conference Alan November, amerykański ekspert od
technologii edukacyjnych, muszą pamiętać o czterech podstawowych sprawach, czego
niestety szkoły rzadko kiedy uczą.
Nauczyciel ma do wyboru wiele środków dydaktycznych wspomagających nauczanie, ale powinien dziś przede wszystkim korzystać z narzędzi, które są jednocześnie skutecznym sposobem przekazywania wiedzy, ale są także popularne wśród osób uczących się i dobrze przez nie odbierane. Do nich z pewnością należy film – od wielu lat wykorzystywany w szkołach.
Zdaniem brytyjskich badaczy, już szkoła podstawowa powinna kształcić
dzieci zdolne zrozumieć przekaz medialny. Dziś tradycyjna umiejętność
pisania i czytania nie wystarcza – już dzieciom na początku edukacji potrzeba szerszych
umiejętności. Powinniśmy
kształcić specjalistów od mediów, którzy będą potrafili
rozróżnić wartościową informację od bezwartościowej.
Ostatnie komentarze