W dokumentach nowej podstawy programowej odnajdujemy następujący
zapis: „ponieważ środki społecznego przekazu odgrywają we współczesnym
świecie coraz większą rolę, każdy nauczyciel powinien poświęcić dużo
uwagi wychowaniu swoich uczniów do ich właściwego odbioru i
wykorzystania, czyli edukacji medialnej”. Czy każdy z nauczycieli ma dbać o
edukację medialną?
Szkolne redakcje powalczą o nagrody
Umiejętność rozumienia mediów i ich wykorzystywania na co dzień można
zaliczyć do najważniejszych kompetencji potrzebnych młodym ludziom w
rzeczywistości medialnej XXI wieku. Wobec niedoboru edukacji medialnej
w polskich szkołach, warto więc wspierać uczniów, którzy prowadzą
szkolne media. Stąd pomysł na konkurs Qmam Redakcję.
Tematyka finansowa w szkole
W wielu krajach świata toczy się debata na temat
obowiązkowych zajęć z edukacji finansowej w szkołach średnich. Decyzję podjęły już władze oświatowe kanadyjskiej prowincji Ontario, a
podobnym projektem zajmuje się też rząd brytyjski. Prawdopodobnie
badanie umiejętności finansowych uczniów będzie elementem
najbliższej edycji badań PISA prowadzonych przez OECD.
Uczą się, czym jest zrównoważony rozwój
Badanie jakości powietrza, wody, stanu zanieczyszczenia środowiska,
warsztaty meteorologiczne i lekcja angielskiego o równości płci - to
przykładowe inicjatywy, które już podejmują polskie szkoły w ramach
Edukacji na temat Zrównoważonego Rozwoju – programu ONZ, którego celem
jest kształtować harmonijne społeczeństwo przyszłości.
Kredą po monitorze, czyli jak edukować w XXI wieku
Każdy troskliwy rodzic wierzy, że jego dziecko jest wyjątkowe:
wrażliwe, zdolne, inteligentne. Każdy rodzic ma rację. Małe dzieci,
wykazują wielkie zainteresowanie światem, szybko nabywają nowe
umiejętności, wierzą, że potrafią się nauczyć i mają odwagę
eksperymentowania. Dzieci są idealnymi kandydatami na naukowców, badaczy,
konstruktorów, twórców.
Globalny wymiar edukacji
Żyjemy w świecie, który jest w coraz większym stopniu globalny.
Ogólnoświatowa współzależność zwiększa się; nasze życie jest coraz
bardziej splecione z życiem innych ludzi na całym świecie. Ale
jednocześnie w tym świecie zwiększają się rozbieżności i nierówność. Globalne problemy i wyzwania – bieda, zrównoważony rozwój, pokój – wymagają rozwiązań ogólnoświatowych.
Nadchodzi rewolucja w uczeniu się?
Edukacja przez całe życie święci triumfy w Wielkiej Brytanii. Okazuje
się, że coraz więcej dorosłych osób dostrzega wartość w
różnego rodzaju aktywnościach edukacyjnych, nie tylko związanych z własnym rozwojem zawodowym. Zmiana w zachowaniach społecznych
została dostrzeżona przez rząd, który zaangażował do wspierania edukacji nieformalnej aż sześć ministerstw.