Badania wskazują, że z dbałością zaprojektowane sale lekcyjne są pozytywnie skorelowane z zaangażowaniem uczniów, co z kolei może wpłynąć pozytywnie nie tylko na ich samopoczucie, ale również na osiągane w szkole wyniki.
Pięć prawd o nauczaniu
Nauczyciele dokonują niezwykłych osiągnięć w jednej z najtrudniejszych profesji na świecie. Sposób myślenia nauczyciela jest kluczem do transformacji, która towarzyszy nauczycielowi w jego pracy. W artykule przedstawię pięć prawd, o których warto pamiętać.
Na początku była rozmowa
Dzisiejszy dzień to powinna być taka przerwa w codziennej pogoni za różnymi celami i wyzwaniami, które sobie ciągle stawiamy. Nie zawsze udaje się ten wyścig przerwać, ale chociaż spróbujmy. To dobry czas na refleksję, odkrycie, że po pierwsze nie jesteśmy sami – ktoś może jest nam bliski, a po drugie, że wiele możemy osiągnąć razem, jeśli odważymy się porozmawiać i otworzyć, a nawet poprosić o pomoc, czy choćby o życzliwość.
Polubić czytanie
Do dziecka nielubiącego czytać nie trafi przekonywanie, że to czynność rozwijająca, przynosząca świetne efekty. Należy poszukać sposobu, by samo doszło do takiego wniosku. Nie sztuką jest zmusić dziecko do czytania, warto postarać się sprawić, by samo zaczęło sięgać po książki.
Świąteczne kodowanie
Wszystkie aktywności, które przybliżają naszym uczniom świąteczne symbole, tradycje i zwyczaje Bożego Narodzenia są bardzo potrzebne i przyniosą na pewno zamierzone efekty. Uczniowie potrafią być kreatywni, twórczy i aktywni na zajęciach jeśli zaproponujemy im nieszablonowe zadania. Jako entuzjastki nowoczesnych technologii i kodowania staramy się, aby wplatać takie metody pracy w codziennych zajęciach. Zadania te można także wykonać w domu ze swoimi dziećmi.
Bo słowa też krzywdzą
Przemoc wobec drugiej osoby ma różne odcienie. Nieraz nie jest widoczna, chociaż ma miejsce. Niekiedy wystarczy kilka słów, aby zranić na całe życie. Bardzo często i młodzi i starsi nie wiedzą, jak wielką moc mogą mieć słowa wykrzyczane drugiej osobie lub pisane w internetowych komentarzach. Uczniowie z Pielgrzymowic postanowili na to zwrócić uwagę i zaczęli działać. Oto co zrobili:
O podręcznikach, ponownie
Proponuję podejście systemowe do podręczników – są przynajmniej trzy potencjalne grupy zainteresowanych podręcznikiem: uczniowie, nauczyciele i decydenci oświaty. W wypowiedzi Danuty Sterny (Przeciwko podręcznikom, Edunews.pl 10.12.2018) przedstawiciele tych grup zostali pomieszani, podobnie jak ich nastawienie do podręczników. Obecnie ta trzecia grupa narzuciła swoje rozwiązanie, nie patrząc na te dwie ważniejsze grupy i nie uwzględniając jakiejkolwiek ich opinii, zapewne nie jednolitej i jednoznacznej.