„Murarz domy buduje, krawiec szyje ubrania, ale gdzieżby co uszył, gdyby nie miał mieszkania?” – pyta Julian Tuwim w wierszu „Praca dla wszystkich”. Uczymy się tego wiersza w szkole, ale czy szkoła uczy nas pielęgnowania swoich talentów?
W kierunku nowego modelu pedagogicznego
Rozwój społecznego Internetu, który wyzwala nowe możliwości technologiczne, również w edukacji, nowe umiejętności i kompetencje uczniów, zmiany na rynku pracy, przekształcenie się społeczeństwa industrialnego w społeczeństwo wiedzy, wymuszają nie tylko reformę, ale właściwe rewolucję w systemie edukacyjnym.
Siedem tez
Zapewne wiele osób zajmujących się edukacją uwiera obecny system szkolny. Ale często jest tak, że pomysły na jego przebudowę padają w debacie z różnych stron, w różnych miejscach i są słabo słyszalne. Zastanówmy się, jakie moglibyśmy postawić tezy. Oto propozycja pierwszych siedmiu, wraz z uzasadnieniem. Dopisujmy kolejne w komentarzach.
Filozofia odwracania klasy
Od czasu pojawienia się Khan Academy terminy „odwrócona klasa“ (ang. flipped classroom) czy „szkoła obrócona o 180 stopni“ na trwałe weszły do debaty edukacyjnej w wielu krajach świata. W dużej mierze sukces Salman Khan zawdzięcza Billowi Gatesowi, który udzielił mu wsparcia finansowego, ale także pomógł w dotarciu do największych mediów świata. Niestety, wygląda na to, że przekaz na temat koncepcji odwróconej klasy mamy w mediach dość prymitywny.
Jakie cele edukacji, takie potem wyniki
Każde działanie jest skuteczniejsze, kiedy wiemy w jakim celu i dokąd zmierzamy. O ile myśląc np. o wędrówce po górach - łatwo nam wyobrazić sobie co jest celem naszej wspinaczki - zdobycie szczytu, lepsze samopoczucie, dbałość o dobrą kondycję fizyczną i psychiczną, o tyle nauczyciele mają ogromne kłopoty ze sformułowaniem nie tylko celu lekcji, ale również odpowiedzieć na proste pytanie: czego chcą ucznia (na)uczyć, jakiego młodego człowieka, z jakimi cechami osobowości chcą zobaczyć po zakończonej edukacji formalnej w szkole.
Wielkopolska eSzkoła kreatywności
Zakończyła się pierwsza edycja innowacyjnego projektu edukacyjnego „eSzkoła – Moja Wielkopolska”. Główny cel – promowanie nauki metodą projektów z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi – został osiągnięty. Powstało ponad 300 prac przygotowanych przez zespoły uczniowskie. Teraz czas na głosowanie i nagrodzenie najlepszych.
Moje Stypendium - Opowieści stypendialne
Doświadczenia życiowe i zawodowe, które zbieramy podczas wyjazdów stypendialnych, podobnie jak przy okazji staży, praktyk, spotkań, organizacji projektów, mogą przyczynić się do rozwoju wielu umiejętności, a także dać nam większą pewność siebie i odporność psychiczną. Warto dzielić się swoimi spostrzeżeniami i radami, aby i inni uczący się mogli lepiej wykorzystać czas stypendium.