Idee otwartości stają się najważniejszymi siłami kształtującymi obszar nauki i edukacji w Unii Europejskiej. Stanowią już ważny element europejskiej strategii Agenda Cyfrowa 2020. Polityka Otwartego Dostępu stała się kluczowym elementem unijnego Ramowego Programu Wspierania Badań i Innowacyjności 2014-2020. Czy w Unii Europejskiej i krajach członkowskich OECD zaczyna się epoka Otwartej Nauki?
Żywot technologii wg Gartnera
Fenomen kolejek przed sklepami z produktami Apple zastanawiał zapewne niejedną osobę. Skąd ten hiper-entuzjazm konsumentów i wysiłek wielogodzinnego oczekiwania na możliwość dokonania zakupu produktu, o którym często niewiele jeszcze wiadomo? Od 1995 r firma badawcza Gartner Inc. śledzi pojawiające się na rynku nowe technologie, opisując ich fazę dojrzałości w odniesieniu do poziomu entuzjazmu konsumentów (i mediów). Angielska nazwa zaproponowana przez nią (Hype Cycle) jest słabo przetłumaczalna na polski.
Nakręcona ekonomia po raz drugi
Rusza druga odsłona multimedialnej akcji edukacyjnej pt. Nakręcona Ekonomia. W ramach projektu dofinansowanego ze środków NBP do szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych zostanie rozesłany multimedialnych tablic edukacyjnych – Lekcja Ekonomii. W portalu MillionYou.com ruszył też konkurs na film inspirowany zagadnieniami ekonomicznymi.
Ekonomię warto znać
Brak elementarnej znajomości ekonomii w społeczeństwie rodzi wiele problemów. W polskich szkołach potrzebny jest nowy przedmiot, program i nauczyciele. W Polsce każdy uczeń latami zgłębia tajniki historii, biologii, fizyki czy geografii. Dyskusji nie ulega, że wszystkie te dziedziny są zacne i potrzebne. Niemniej, mało który uczeń w dorosłym życiu wykonuje zawód związany z tymi przedmiotami. Rzadko też wykorzystuje zdobytą na lekcjach wiedzę.
To nauczyciel musi być dziś trendy
O trendach we współczesnej edukacji napisano już wiele i ciągle powstają nowe opracowania. Na naszych oczach zmienia się bowiem środowisko, w którym żyjemy. Dziesięć lat temu dokonywanie czynności bankowych przez ekran własnego komputera było jeszcze czymś wyjątkowym; dziś możemy w pełni kontrolować swoje finanse w telefonie z ekranem dotykowym. Podobnie zmienia się szkoła, choć tempo tych zmian jest wolniejsze.
Ciasteczka na tabletach, czyli skąd się biorą cyfrowe szkoły?
Można czekać, aż nową reformę systemu edukacji zastąpi kolejna nowa reforma. Można czekać, aż ktoś posprząta bałagan, jaki pozostał po latach zaniedbań szkolnictwa zawodowego. Można czekać na granty UE i papierowe projekty ministerstw. Można czekać na decyzje urzędników, kuratorów i dyrektorów. Można czekać aż cyfryzację szkoły zawodowej zrobi ktoś za nas… można czekać, albo zrobić to samodzielnie…
Spory o edukację: wiara i fakty
Wiele naszych sporów dotyczących edukacji ma charakter "religijny". Mam wrażenie, że stanowiska i działania w najistotniejszych zagadnieniach oświatowych wynikają z przekonań opartych na wierze. Nie prowadzi to raczej debaty edukacyjnej do jakiś konstruktywnych rozwiązań.