Gdy przysłuchuję się obecnej dyskusji o nauczaniu historii w szkołach, zwłaszcza tej z udziałem polityków, nie mam wątpliwości, że chodzi w niej o historię właśnie, a nawet konkretne dzieje (ostatnich kilku dziesięcioleci), mam jednak poważne obawy, czy w tej dyskusji chodzi także o edukację, jej losy, a zwłaszcza jej XXI-wieczny kształt.
Telewizyjna pustka o edukacji
Tekst Szkole brakuje zaangażowania autorstwa Witolda Kołodziejczyka, jest znakomitym podsumowaniem sytuacji w jakiej znaleźliśmy się. Jak każde podsumowanie, jest dobrą okazją do spojrzenia wstecz, oraz do zastanowienia się nad tym "i co dalej?".
Czego chcą cyfrowi uczniowie?
Powoli zaczynamy w Polsce odmieniać „Cyfrową Szkołę“ przez wszystkie przypadki. Ale jest jeden problem – w polskim programie pilotażowym wszystko zostało wymyślone przez... dorosłych! Skąd wiadomo, że odpowiadamy na potrzeby uczniów? Współcześni uczniowie mają swoją wizję tego, w jaki sposób technologia ma wspierać uczenie się. Można zaryzykować twierdzenie, że jest ona generalnie wizją kształcenia, w której technologie stanowią integralną część życia, a zatem także edukacji.
Normalni, nienormalni a nauczyciele
Norma obejmuje cechy większości. Jeśli ona zachowuje się nienormalnie, to trzeba to tak nazwać i podjąć wysiłek zmiany tej normy. Normy są dobre tylko w określonych czasach. Czy nie nadszedł już czas zmiany szkolnych norm?
Liczysz na emeryturę? To zacznij już oszczędzać!
Temat podniesienia wieku emerytalnego będzie jeszcze długo rozgrzewał nasze rozmowy. Nawet w święta nie zabraknie o tym rozmów "przy kotlecie". Wielu wydaje się, że to jest niesprawiedliwość społeczna, że będziemy pracować dłużej. Ja nie mam złudzeń już od dawna - pracować będziemy na pewno do końca życia, chociaż być może w ostatnich latach nie tak intensywnie. Na jakąś "sensowną" państwową emeryturę pokolenie ludzi poniżej 50-tki raczej nie ma co liczyć.
Teatr w edukacji regionalnej najmłodszych
Publikacja „Teatr w edukacji regionalnej najmłodszych” to zbiór materiałów poseminaryjnych dla nauczycieli i edukatorów pragnących wdrażać ciekawe narzędzia dydaktyczne w edukacji regionalnej. Teksty składające się na publikację odpowiadają na pytanie jakie miejsce w edukacji dzieci wczesnoszkolnych może odgrywać teatr i region.
Wydawcy zaniepokojeni kształtem pilotażu Cyfrowej Szkoły
Publikujemy dziś stanowisko polskich wydawców podręczników zrzeszonych w Polskiej Izbie Książki zaniepokojonych kształtem pilotażu programu „Cyfrowa Szkoła” zatwierdzonym przez Radę Ministrów RP w dniu 3 kwietnia 2012 r. Dla rozwoju debaty edukacyjnej w Polsce ma duże znaczenie prezentacja różnych punktów widzenia na rozwój polskiej szkoły: