Podróżując po kraju, regionie czy nawet najbliższej okolicy widzimy, że Polska zmienia się na naszych oczach. Ale gdyby śledzić tylko doniesienia medialne, można popaść w pesymizm. Ciągle słyszymy, że „wszystko” w Polsce idzie w złym kierunku, że marnujemy środki unijne, że nie potrafimy wykorzystać szansy na rozwój. To nie jest prawda! Uczniowie i nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych, którzy włączą się w realizację projektu „Interaktywna Mapa Przemian” udowodnią, że nasz kraj pięknieje i rozwija się!
Platforma edX – studia online dla każdego
Dwie amerykańskie uczelnie ze ścisłej światowej czołowki uniwersyteckiej – Massachussets Institute of Technology (MIT) i Harvard – postanowiły wspólnie stworzyć największy na świecie serwis otwartych kursów online, dostępnych dla każdego mieszkańca globu posiadającego dostęp do internetu. Na inicjatywę nazwaną edX uczelnie przeznaczyły 60 milionów dolarów.
Nadchodzi kres nauczycielskiej sielanki?
Nie powinno być w demokracji miejsca na przywileje wybranych grup zawodowych czy społecznych. Nowelizacji Karty Nauczyciela domagano się już wielokrotnie. Dlaczego władzy nie przeszkadzają własne przywileje finansowe i emerytalne innych grup zawodowych? Czy tym razem padnie Karta Nauczyciela?
Więcej współpracy w klasie, bezcenne
Eksperci badający edukację są przekonani, że jednym z najważniejszych elementów szkolnego środowiska, który ma istotny wpływ na jakość edukacji w grupie rówieśników, jest współpraca pomiędzy nimi, tak w klasie, jak i w sieci. Sieci społecznościowe (a nawet i gry sieciowe) mogą przyczynić się do poprawy wyników edukacyjnych, umożliwiają bowiem swobodne wzajemne wspieranie się uczniów lepszych i słabszych.
Ciężkostrawni rodzice
„Jeśli nie jesteście w stanie poradzić sobie z dojrzewającymi dziećmi, a nastolatki mają dość swoich „starych” (…) zgłoście się do Surowych Rodziców.” – telewizja TVN głośno promuje swój nowy program edutainment. Czy rzeczywiście w ciągu miesiąca można zmienić nastolatka, któremu wcześniej nikt nie chciał/nie mógł pomóc?
Technologie dla edukacji – obserwacje z BETT (5)
Dotychczas omówione rozwiązania kierowane były do pojedynczych uczniów, nauczycieli, czy szkół. Są to rozwiązania, które można wdrażać z dobrym skutkiem „w pojedynkę” – w jednej szkole, w jednej klasie, a nawet zupełnie indywidualnie (jeden uczeń). Osobną kategorię na BETT stanowiły produkty i rozwiązania, które są kierowane do całych systemów edukacyjnych - o wdrożeniach lokalnych nie ma mowy, wówczas zatraca się sens przedsięwzięcia lub przynajmniej znacząco go zubaża.
Obezwładniające NIC
Ostatnio w mediach pojawiły się dwie znaczące i szeroko komentowane wypowiedzi profesorów dotyczące polskiej edukacji. Jedna i druga krytyczna, by nie powiedzieć rozpaczliwie prawdziwa. Wyjawiona tajemnica poliszynela stała się faktem. Polska szkoła nie uczy niczego potrzebnego – wmawiając jednak wszystkim uczniom ich świetne wykształcenie. I to na wszystkich poziomach! „Pozamiatał“ prezes PZU, który tę biedę odczuwa bezpośrednio.