Samorządy regionalne są coraz bardziej świadome potrzeb uczniów i szkół
w zakresie nowoczesnej edukacji i starają się podejmować szeroko
zakrojone działania na rzecz modernizacji placówek oświatowych. W roku
szkolnym 2010/2011 do każdej klasy pierwszej, drugiej i trzeciej szkoły
podstawowej w województwie kujawsko-pomorskim trafią nowoczesne tablice
interaktywne.
Trwa gorączka świątecznych zakupów. Jak to zwykle bywa, nie
wszyscy otrzymają wymarzone upominki, a w przypadku dzieci i młodzieży,
niewielu otrzyma prezenty, które będą ich rozwijały. Kupujemy często w pośpiechu, bez głębszej refleksji, czy ktoś czegoś
potrzebuje, czy nie. No i dochodzi do tego reklama i promocja, które
nieźle mieszają nam w głowach. I w portfelach.
Edukacja nie musi być nudna. Wiele zależy od formy, w której
przekazywana jest wiedza. Im bliższa jest ona oczekiwaniom uczących
się, tym nauka może być ciekawsza i bardziej angażująca. Im
więcej łączenia zabawy i edukacji, tym lepiej dla
edukacji – z takim założeniem realizowany był w gimnazjach Warszawy projekt Finanse.mp3. Wczoraj poznaliśmy jego laureatów.
Gimnazjum we wsi Drążna. Szkolny festiwal nauki. Publiczność składająca się z rodziców, uczniów, nauczycieli, gości, obserwuje prezentację ucznia mającego na co dzień trudności w nauce. Chłopiec, potarłszy ręką ebonitową rurę od odkurzacza, zbiera nią papierki z dywanu, po czym objaśnia, co działo się z elektronami i dlaczego papierki zostały do niej przyciągnięte.
W badaniach PISA w 2006 r. kompetencje matematyczne polskiej młodzieży
zostały ocenione na „słabą trójkę“. Polska zmieściła się w średniej
OECD, ale jako ostatni kraj. Choć polscy uczniowie potrafią sobie
poradzić z prostymi zadaniami i liczeniem, słabo wypadają w
praktycznym zastosowaniu zasad matematyki. Niestety, nic nie wskazuje na razie, że
będzie lepiej.
Temat ten wydaje się być niewyczerpany. Zaledwie dotknę kilku wątków, wiele domaga się rozwinięcia - może ktoś inny spróbuje. Edukacja (każda: formalna, nieformalna,szkolna, przez całe życie, itp.) opiera się na komunikacji. Od jakościtej komunikacji zależy wprost skuteczność nauczania, ale i równieżjakość środowiska edukacyjnego, w którym się uczymy.
Mamy w Polsce jeden z najwyższych w Unii Europejskiej wskaźników
bezrobocia w grupie młodzieży po szkole i studiach. Można byłoby
zatem przypuszczać, że młodzi ludzie na studiach zdają już sobie sprawę z
czekających ich wyzwań na rynku pracy i przygotowują do
samodzielności zawodowej. Spójrzmy, jakie cele zawodowe są dla polskich
studentów najważniejsze.
Ostatnie komentarze