Coraz więcej szkół inwestuje w zakup tablic interaktywnych. Czas zielonej tablicy i gąbki już minął i
powinniśmy jak najszybciej skorzystać z pomocy edukacyjnych, które mają
szansę poprawić jakość edukacji. To może nastąpić bardzo
szybko, jeśli tylko tablice interaktywne będą używane przez nauczycieli
zgodnie z przeznaczeniem, nie zaś jak nowa forma starej tablicy.
Oszklone klasy - otwarta szkoła
Sporo mówimy o bezpieczeństwie, wzroście agresji i
przemocy w szkole oraz jej wychowawczej niewydolności i niskiej
motywacji uczniów do nauki. Niektórzy twierdzą, że trzeba budować
szklane klasy i szkoły – i podglądać ten świat. Inni uważają, że można
wzmocnić szkolny system monitoringu. A ci w miarę „normalni” wskazują,
że nowoczesna szkoła to placówka otwarta.
Filmy dla multimedialnego ucznia
Młody człowiek w epoce cyfrowej uczy się inaczej niż jego rodzice kilkadziesiąt lat wcześniej. To inna kultura i metoda uczenia się, z wykorzystaniem szerokiej gamy narzędzi cyfrowych oraz narzędzi komunikowania się dostępnych w internecie. Aby przekaz skutecznie docierał do "multimedialnego ucznia", powinien być podawany w formie, w jakiej jest dobrze odbierany.
Wszystko o wspieraniu dziecka w nauce
Każde dziecko może odnieść szkolny sukces i każde ma prawo do rozwijania
swoich indywidualnych umiejętności i talentów. Zarówno rodzice, jak i
szkoła powinni stworzyć dziecku warunki do samorealizacji, ale tylko ich
współdziałanie może przynieść zadowalające rezultaty. O tym jak to
zrobić, można dowiedzieć się z poradnika „Jak wspierać dziecko w nauce?”
Komiksowa edukacja obywatelska
W edukacji obywatelskiej ważne miejsce powinna zajmować troska o
długofalowy rozwój kraju. Ten zaś nie nastąpi, jeśli zabraknie mądrych
decyzji gospodarczych oraz obywateli świadomych znaczenia
głosów oddawanych w wyborach. Doskonale oddają to komiksy i animacje nagrodzone w II edycji konkursu Fundacji FOR i Banku
Zachodniego WBK.
Za mało ICT w edukacji
Technologie informacyjno-komunikacyjne, które towarzyszą nam na co dzień, ciągle w zbyt małym stopniu są wykorzystywane jako narzędzia wspierające nauczanie. Ich potencjał edukacyjny jest ogromny, ale często edukatorzy i uczniowie nie potrafią go skutecznie wykorzystać. Czy problemem jest brak wiedzy, czy niska świadomość korzyści z użycia ICT w edukacji?
Szkoła wobec nowych mediów
Jest niemożliwe, by szkoła stała się instytucją ściśle splecioną z doświadczeniem kulturowym. Ale – pomimo, że dokumenty programowe mogą świadczyć o czymś innym – szkoła już się zmieniła – mówi prof. Tomasz Szkudlarek, kierownik Zakładu Filozofii Wychowania i Studiów Kulturowych przy Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego.