Zmiany na świecie, w tym na rynku pracy, coraz
częściej skłaniają do zastanawiania się nad wartością zdobytego
wykształcenia. W ostatnich latach w Polsce znacząco zwiększyła się
liczba osób, które nie odczuwają satysfakcji z osiągniętego poziomu
wykształcenia - wynika z badań CBOS "Rola
wykształcenia i zmiany w jej społecznym spostrzeganiu w latach
1993-2009".
Dotychczas zastosowanie metody e-learningu w edukacji na poziomie
podstawowym i średnim koncentrowało się raczej wokół
fragmentów programu na niektórych przedmiotach. Ale to
może się zmienić, ponieważ na świecie mamy do czynienia z coraz
odważniejszymi projektami. Nad szerokim, trzyletnim pilotażem
pracują właśnie władze oświatowe Hong-Kongu.
Jakimi nowoczesnymi narzędziami chciałby posługiwać się nauczyciel na
lekcjach w polskiej szkole? Z sondy Edunews.pl
wśród użytkowników portalu wynika, że najbardziej potrzebne są tablice interaktywne. Natomiast z
międzynarodowych badań, przeprowadzonych na zlecenie korporacji Intel,
wynika, że większość nauczycieli widziałaby na lekcjach mobilne
komputery.
Pytanie jest dobre, ale odpowiedzi wiele. Czy pierwsza jest ludzka
odpowiedzialność? Uczenie odpowiedzialności za słowa i czyny jest
kluczowym zadaniem wychowania. Z wielu powodów powinno być
najważniejszym celem naszych działań. Nie ma jednak odpowiedzialności
bez wyboru i decyzji. Czy szkoła uczy decydowania? Jak młodych uczyć
odpowiedzialności?
Zazwyczaj przestrzenie edukacyjne projektowane są – niestety – bez udziału tych najbardziej zainteresowanych, czyli uczniów. A szkoda, bo środowisko, w którym się uczymy, wpływa istotnie na efektywność nauki. Niedługo
przekonamy się, jak mogą wyglądajć wymarzone klasy , stworzone przez uczniów
w III edycji ogólnopolskiego konkursu plastycznego Klasa ze Snów .
Reformatorzy edukacji na świecie zmagają się z tym samym
wyzwaniem: jak skutecznie mobilizować szkoły do zmiany, modernizacji, podnoszenia
jakości. Czy inwestować w system edukacji, czy tylko w najgorsze
szkoły, próbując wyrównywać poziom; czy skupić się na wsparciu
nauczycieli, czy inwestować w infrastrukturę; a może w uczniów?
Kołdra jest zawsze za krótka...
Dla młodzieży codziennie
korzystającej z różnych mediów, obraz odgrywa szczególną rolę w
zapamiętywaniu informacji, wydarzeń, czy też nowych pojęć. Łatwiej
będzie przypomnieć sobie np. nazwę owocu w obcym języku, kiedy go
zobaczymy, powąchamy, a nawet spróbujemy. Umożliwienie odbioru jednej
informacji przez różne zmysły zwiększa szanse na jej
zapamiętanie.
Ostatnie komentarze