W maju w jednej ze szkół wyższych w
Częstochowie odbyła się konferencja na temat przyszłości poradnictwa zawodowego. Można było
usłyszeć kilka naukowych głosów sceptycznie nastawionych wobec
nowoczesnych technologii i ich wykorzystania w tej branży. Pośród
profesorskich wątpliwości utonęło niestety kilka ważnych i dobrych referatów
praktyków.
Przedsiębiorczy olimpijczycy
4 czerwca br. w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie odbyła się Gala
Olimpiady Przedsiębiorczości. W obecności wiceminister Krystyny
Szumilas (MEN) laureatom i ich opiekunom merytorycznym uroczyście
wręczono nagrody rzeczowe i stypendia. Czekają na nich ponadto
specjalne uprawnienia i indeksy najlepszych uczelni ekonomicznych w
Polsce.
Aktywność obywatelska młodzieży w praktyce
14 czerwca osiemdziesiąt szkolnych zespołów z całej Polski
zaprezentuje swoje projekty zrealizowane w ramach Centrum
Edukacji Obywatelskiej. Fundacja organizuje szereg programów, w których
młodzi ludzie zmieniają rzeczywistość wokół siebie, a także w praktyce
kształtują świadomość obywatelską i tworzą podwaliny społeczeństwa
obywatelskiego.
Po radę do mentora
Podczas recesji studenci mają wiekszą niż zazwyczaj potrzebę bycia wspieranymi, otrzymywania konkretnych porad i sugestii związanych z karierą i przyszłością zawodową. Międzynarodowy Uniwersytet z Monako (International University of Monaco - IUM) znalazł na to sposób. Szkoła od pięciu lat wychodzi studentom na przeciw z inicjatywą Mentorship Programme.
Jak uczymy się języków obcych?
Jednym ze wskaźników pomagających odpowiedzieć na pytanie, czy Polacy są
nowocześni, jest poziom znajomości języków obcych. Dziś w Polsce około 40% osób
deklaruje posługiwaniem się przynajmniej jednym językiem obcym na
poziomie komunikacyjnym. Jest to jednak niewielki wzrost w porównaniu do 1997 roku, kiedy odsetek ten wynosił 37%.
Masz wiadomość!
Wszędzie to robią! Późno w nocy, gdy już śpią rodzice. Podczas obiadów i kiedy przechodzą przez ruchliwe skrzyżowania. Nawet w
klasie podczas lekcji, z rękami założonymi do tyłu. Ich palce tak
ciężko pracują, że czasem nadwyrężają sobie kciuki.
Kilka lat temu Marc Prensky w badaniach wyliczył, że do końca szkoły średniej każdy uczeń wysyła ok. 200 tys. SMS-ów.
Nauczanie historii do lamusa
Nauczanie historii do lamusa? Wielu młodym by się to podobało. Z
niepokojem jednak przeczytałem artykuł Czesława Wróbla pt. "O marginalizacji procesu kształcenia historycznego", który ukazał się w majowym numerze
„Edukacji i Dialogu” i poświęcony jest ocenie kształcenia historycznego
w związku z wprowadzeniem nowej podstawy programowej.