Edukacja artystyczna i kulturalna zdaje się być w szkołach
niedoceniana: mała liczba godzin, trudności z ocenianiem pracy uczniów, słaba współpraca z ośrodami kultury. A przecież to także przedmioty artystyczne
kształtują w uczniach kreatywność, umiejętność myślenia abstrakcyjnego
oraz wiele zdolności, które przydają się w życiu
osobistym i zawodowym.
Tablica, kreda i pomoce naukowe w
postaci globusa, czy ludzkiego szkieletu na stojaku nie wystarczą
by zatrzymać uwagę uczniów. Przygotowanie materiałów na planszach lub foliach wymaga nakładu pracy, a tego typu
pomoce łatwo ulegają zniszczeniu w trakcie użytkowania. Można jednak skorzystać z prostych, nowoczesnych narzędzi, które pomogą zilustrować dane zagadnienie.
Powoli na emeryturę zaczyna przechodzić pokolenie nauczycieli
urodzonych po II w.św. Problemem jest też wypalenie zawodowe, które
dotyka szeroką grupę osób w tym zawodzie. Z drugiej strony młodzi
ludzie wcale nie garną się do bycia nauczycielami.Czy mamy do czynienia z zagrożeniem stabilności systemu edukacji i ryzykiem obniżenia jakości nauczania?
Jedną z bolączek edukacji przedsiębiorczości w polskich
szkołach jest przeładowanie teorią. Zajęcia często są prowadzone przez nauczycieli, którzy nie mają
doświadczeń w biznesie. Nie lepiej jest z kształceniem
studentów. Tu również dominuje teoria. Warto zatem brać udział w inicjatywach, które uzupełniają braki i kształcą
praktyczne umiejętności przydatne w życiu.
Badanie jakości powietrza, wody, stanu zanieczyszczenia środowiska,
warsztaty meteorologiczne i lekcja angielskiego o równości płci - to
przykładowe inicjatywy, które już podejmują polskie szkoły w ramach
Edukacji na temat Zrównoważonego Rozwoju – programu ONZ, którego celem
jest kształtować harmonijne społeczeństwo przyszłości.
Najświeższe badania dotyczące tematyki finansów osobistych – „Postawy
Polaków wobec oszczędzania” wykazały, że Polacy często żyją „z dnia na
dzień”. 58% przyznaje, że wszystkie pieniądze przeznacza na bieżące
potrzeby. Wyniki badań dla Fundacji Kronenberga komentuje prof. Tadeusz
Tyszka z Centrum Psychologii Ekonomicznej i Badań Decyzji, Akademii
Leona Koźmińskiego.
Czy polskie przysłowie: „czego się Jaś nie nauczy, tego Jan nie będzie
umiał”, sprawdzi się i tym razem? Fundacja Kronenberga przy Citi
Handlowy opublikowała wyniki badania „Postawy Polaków wobec
oszczędzania”. Zostało ono przeprowadzone we wrześniu w ramach akcji
Tydzień dla Oszczędzania 2009 i obrazują stan wiedzy finansowej
Polaków. Niestety, nie mamy czym się pochwalić.