Spróbujmy zastanowić się nad fundamentalnymi założeniami edukacji.
Pierwsze, moim zdaniem powinno brzmieć tak: każde dziecko ma prawo być
szczęśliwe, zdrowe i mądre, nawet kiedy chodzi do szkoły. A drugie,
niemniej ważne: w szkole dzieci powinny mieć szanse uczyć się zgodnie z
posiadanym profilem uczenia się (zwłaszcza dzieci małe, wkraczające do
szkoły). Co to oznacza?
Zapewne wielu zgodzi się, że szkoła powinna uczyć praktycznych umiejętności. Niestety często jest tak, że praktycznie aż do ukończenia szkoły uczniowie nie mają możliwości realizacji żadnego projektu, w którym nauczyliby się czegoś więcej niż to, co zawarto w podręcznikach. O zaletach i potrzebie edukacji praktycznej - przekonuje Gever Tulley, w wystąpieniu z serii TEDTalks.
Współczesny uczeń stawia wysokie wymagania nauczycielom, jeśli chodzi o
skuteczność nauczania. Przede wszystkim nie potrafi zaakceptować
monotonnego i usypiającego wykładu od czasu do czasu wzbogacanego jakąś
ilustracją. Dziś uczniowie są osobami dynamicznymi –
potrzebują szybkiego toku lekcji i różnorodnych metod, które wzbudzą ich zainteresowanie danym
zagadnieniem.
Ukazała się III edycja „Przewodnika po e-learningu” autorstwa Marka
Hyli. Książka ta jest jedną z niewielu pozycji na rynku wydawniczym,
która kompletuje i porządkuje ogół zagadnień związanych z
e-learningiem. Autor proponuje taką charakterystykę pojęcia: „E-learning to wszelkie działania
wspierające proces szkolenia, wykorzystujące technologie
teleinformatyczne”.
E-learning jest skuteczną metodą nauczania, skutecznie uzupełniającą i
poszerzającą edukację szkolną. Młodzi ludzie chętnie korzystają z
edukacyjnych zasobów internetu, zdobywając praktyczną wiedzę, której
nie zdobyli w szkole. Teraz uczniowie
i nauczyciele szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych mają możliwość projektowania własnych kursów.
Program nauczania matematyki oparty jest na arytmetyce i algebrze. Wszystko prowadzi do jednego zagadnienia: analizy matematycznej. Tymczasem na tym miejscu powinna znaleźć się statystyka. Dziś potrzebujemy przejść z matematyki klasycznej, "analogowej" do nowoczesnej, „cyfrowej“ - przekonuje Profesor Arthur Benjamin, w wystąpieniu z serii TEDTalks.
Tak zwane „przełomy” w różnych dziedzinach nauki i techniki, wyznaczające kamienie milowe w rozwoju cywilizacji, to często powrót do idei znanych, ale zapomnianych lub odkrywanych na nowo, wzbogaconych o doświadczenia i wiedzę czasów współczesnych. Tak też jest w przypadku sztuki skutecznego uczenia się i zapamiętywania.