Pojęcie STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka) nie jest mi obce teoretycznie, ale nigdy nie mierzyłam się z nim praktycznie na lekcjach. Długo zabierałam się do tego tematu. Rozmawiałam, czytałam, inspirowałam się webinarami i konkretnymi praktykami. Było z czego wybierać. Temat jest modny i na czasie, wielu nauczycieli i edukatorów realizuje świetne projekty w szkołach podstawowych, ostatnio w ramach działań związanych z Laboratoriami Przyszłości. Mało jednak znalazłam przykładów mądrze stosowanej filozofii STEAM w szkołach ponadpodstawowych, więc trochę poruszałam się „po omacku” w tym nowym dla mnie temacie.
Notatki!
Notatki są kluczowe dla uczenia się. Pomagają w wyborze najważniejszych zagadnień, uruchamiają refleksję i są niezbędne przy powtórzeniu. Jednak sporządzania notatek trzeba się nauczyć. Warto o tym pomyśleć na początku roku i wpleść sposoby uczenia w tok lekcji. W tym wpisie – kilka takich pomysłów.
Ósma rano to dla nastolatka wyzwanie
Nastolatki mają biologicznie uwarunkowany inny rytm dobowy niż dorośli, co sprawia, że najchętniej chodziliby spać o 1.00, ale też wstawali później niż zazwyczaj od nich wymagamy. Lekcje od 8.00 to dla wielu uczniów katorga. O tym, dlaczego tak się dzieje i jak przeżyć ten czas, opowiada biolog i neurodydaktyk prof. Marek Kaczmarzyk.
„Gotowość szkolna” tylko na papierze?
Prawdziwa weryfikacja gotowości szkolnej zaczyna się dopiero po pierwszym dzwonku. Dla dzieci, które rozpoczynają przygodę ze szkołą, to wyzwanie, tym bardziej, że zanurzone są one często w wirtualnej rzeczywistości, a tam bywają anonimowe, nie ma nudy, dostają nieskończoną liczbę prób. Czy to doświadczenie ze świata cyfrowego można z korzyścią przenieść na życie szkolne? I co powinno być istotniejsze niż same wyniki w nauce? – w przeddzień rozpoczęcia roku szkolnego wyjaśnia psycholog i psychoterapeutka Agnieszka Jastrzębska.
Witamy Was w naszej szkole!
Początek roku to wiele wyzwań dla uczennic i uczniów, ale i dla nauczycielek/nauczycieli. W naszej szkole tradycją stała się uroczystość Pasowania na ucznia pierwszoklasistów. Samo rozpoczęcie nauki przez dzieci klasy I jest dużym przeżyciem, któremu towarzyszy wiele emocji. Dzieci przekraczając próg szkoły, podobnie jak i ich rodzice mają wiele pytań i obaw. Ważne zatem by przekroczenie progu szkoły (ale i nie tylko) wiązało się z przyjazną atmosferą.
Chcesz zwiększyć odporność dzieci – rozwijaj ich kreatywność
Kreatywność zaliczana jest do grupy uniwersalnych kompetencji przekrojowych (transwersalnych), które mogą być wykorzystane w różnych sytuacjach, kontekstach, zawodach, rolach, stanowiskach i branżach. Badania prowadzone przez naukowców Uniwersytetu Stanowego Ohio (USA) wskazują, że rozwijając kreatywność uczniów szkoły podstawowej można im pomóc lepiej radzić sobie z problemami, które spotkają na swojej drodze szkolnej i życiowej.
Czy chce nam się szkolić?
Świat wokół nas zmienia się dość dynamicznie. W perspektywie dekady wstecz można spostrzec wiele zmian, które wpływają istotnie na nasze życie społeczne i zawodowe. W tym ciągle zmieniającym się świecie, zdobywanie nowych kompetencji, oduczanie się "starego" i uczenie na nowo w celu uzyskania przynajmniej podstawowego poziomu kompetencji - wydają się naturalne i szczególnie istotne dla osób dorosłych na rynku pracy. Ale czy faktycznie tak łatwo przychodzi nam kształcenie? Z badań Eurostatu wynika, że dorośli Polacy raczej nie są w tym uczeniu się przez całe życie "przodownikami" na tle innych społeczeństw naszego kontynentu.