Gry to wbrew powszechnym odczuciom nauczycieli nie tylko rozrywka, ale także – już od wieków - narzędzie edukacji. W epoce wysokiego tempa rozwoju technologicznego i cywilizacyjnego, gry – zwłaszcza komputerowe - mogą okazać się przydatne w nauczaniu wielu kompetencji niezbędnych do swobodnego funkcjonowania w dynamicznie zmieniającym się świecie.
Naukowcom nie udało się odkryć w wynikach wystandaryzowanych testów matematycznych żadnych różnic ze względu na płeć. Mit został obalony – umiejętności dziewczynek i chłopców są takie same. Wbrew istniejącym stereotypom, które ciągle pokutują na różnych poziomach edukacji, dziewczynki udowodniły, że jeśli chodzi o matematykę, są tak samo zdolne jak chłopcy.
Obsługujący systemy komputerowe szkół informatycy dzielą się pomysłami, jak uchronić swoje sieci przed uczniami znającymi się na technologii. Utrzymanie bezpieczeństwa sieci spędza im sen z oczu. Część uczniów zrobi wszystko, żeby złamać system zabezpieczający, który blokuje dostęp do niewłaściwych stron www i zmusza ich do skupienia nad wyznaczonym zadaniem.
Gry dostępne w sieci przestają być tylko formą rozrywki. Coraz częściej pozytywne doświadczenia graczy wyniesione z wirtualnego świata gier, dają możliwość młodym ludziom zmiany rzeczywistego świata na lepszy. Przynajmniej taka idea przyświeca rozwojowi tzw. poważnych gier, gdy dotyczą one tematyki ochrony środowiska naturalnego czy kary śmierci.
Młodzi ludzie dorastający w środowisku online od dawna korzystają z portali społecznościowych, dzięki którym mogą prezentować się, nawiązywać znajomości, rozwijać zainteresowania oraz komunikować się ze sobą. Ten trend ma również wpływ na ich nauczycieli – korzystają oni z tych samych narzędzi, aby zwrócić na siebie uwagę, nawet dzieląc się swoim życiem prywatnym.
Modny termin „nauczanie w szkole i domu” często pojawia się w programach edukacyjnych i politycznych. Ale efekt jest taki, że różne zajęcia naukowe coraz częściej zabierają czas wolny dzieciaków, kiedy te już wyjdą ze szkoły. Ten jednokierunkowy wypływ nauki ze szkoły do domów powoduje niepokój wielu nauczycieli, którzy prowadzą badania nad nieformalną edukacją.
Jedną z najważniejszych form przeciwdziałania problemowi otyłości społeczeństw zachodnich może być edukacja społeczna. Dowodzi tego Ruckus Nation – konkurs ogłoszony w zeszłym roku przez amerykańską organizację HopeLab, którego celem było wypromowanie atrakcyjnych dla młodego pokolenia form aktywności, promujących zdrowy tryb życia.