Jak (nie) uczą się w Polsce dorośli?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z raportu „Uczenie się dorosłych w Polsce” Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego (IBE PIB) wynika, że jedynie nieco ponad 21% osób w wieku 25–65 lat, w ciągu roku uczestniczyło w Polsce w jakiejkolwiek zorganizowanej formie edukacji. To niski wynik, np. na Słowacji było to blisko 30%, w Czechach 42%, a w Finlandii nawet 62% dorosłych. Raport został opracowany na podstawie Międzynarodowego Badania Umiejętności Dorosłych PIAAC 2023 (Programme for International Assessment of Adult Competencies).

Analiza wskazuje, że polski model uczenia się dorosłych charakteryzuje się niską intensywnością. Uczestnictwo w edukacji pozaformalnej, czyli zorganizowanych działaniach edukacyjnych poza szkołą, jest silnie powiązane z poziomem posiadanych umiejętności, wykształceniem oraz wielkością firmy, w której dana osoba pracuje. Szkolenia są zazwyczaj krótkie i organizowane w miejscu pracy, a uczestnictwo w nich częściej wynika z obowiązku, niż z osobistej inicjatywy. Osoby z wyższym wykształceniem uczą się ponad trzykrotnie częściej niż te z wykształceniem podstawowym. W szkoleniach rzadziej uczestniczą też osoby niezatrudnione, powyżej 55. roku życia oraz z niższym kapitałem kulturowym.

Głównym powodem bierności edukacyjnej jest brak potrzeby uczenia się, co deklaruje 68% dorosłych nieuczestniczących w szkoleniach. Polki i Polacy mają poczucie, że ich kompetencje są wystarczające do wykonywania zadań zawodowych. Takie podejście utrudnia zdobywanie nowych umiejętności, związanych choćby z transformacją cyfrową i zieloną gospodarką. 

Dostęp do nauki i postrzeganie wartości uczenia się dorosłych w Polsce są silnie związane ze strukturą społeczną i rynkiem pracy. Dla części pracowników szkolenia są przede wszystkim narzędziem do spełnienia bieżących wymagań w pracy i utrzymania pracy, podczas gdy dla innych stanowią ścieżkę do rozwoju, poszerzania horyzontów i budowania kariery. Widać to zwłaszcza u osób z wyższym wykształceniem, które znacznie częściej są ukierunkowane na rozwój i doskonalenie. Najczęściej uczą się, aby poszerzyć wiedzę/zainteresowania (28,5%) lub ulepszyć codzienną pracę (31,6%). Obowiązkowy charakter szkoleń ma dla nich znacznie mniejsze znaczenie (15%).

Z raportu IBE PIB wynika, że skuteczna polityka rozwoju kompetencji dorosłych nie może ograniczać się do finansowania szkoleń. Kluczowe znaczenie ma budowanie trwałej kultury uczenia się, wzmacnianie motywacji oraz przełamywanie barier strukturalnych – szczególnie wśród grup doświadczających wykluczenia społecznego. 

Międzynarodowe Badanie Umiejętności Dorosłych PIAAC, europejski Adult Education Survey (AES), krajowy Bilans Kapitału Ludzkiego (BKL), czy pogłębione Badanie Uczenia się Dorosłych prowadzone przez IBE PIB to kluczowe źródła wiedzy o edukacji dorosłych w Polsce. Badanie PIAAC, jako jedyne w Polsce, sprawdza rzeczywiste kompetencje dorosłych, co pozwala lepiej zrozumieć, jak poziom umiejętności wiąże się z aktywnością edukacyjną i zawodową.

Zachęcamy do lektury raportu PIAAC 2023.

(Źródło: Instytut Badań Edukacyjnych)

 

Przeczytaj także w Edunews.pl:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Małe dzieci i smartfony
Pierwszy komputer miałem dopiero w 17 r.ż. internet o wiele później - zatem mogę porównać. WSZYSTKO,...
Kasia napisał/a komentarz do Nauczyciel wspomagający, czyli kto?
Bardzo podoba mi się ten atrykuł, uważam że świetnie opisuje zagadnienie. Mamy takie szczęście że mó...
Gość napisał/a komentarz do QR-kody malowane
wypróbowałam i stosuję. super!
Ppp napisał/a komentarz do Czy w szkołach mierzymy to, co ma znaczenie?
Pełna zgoda, tylko, że to ŻADNA NOWOŚĆ! Z własnego doświadczenia: na geografii nic nie robiłem i mia...
Iza napisał/a komentarz do Strach ma krótki termin ważności
Szczerze, to tytuł bardzo mnie zaciekawił i spodziewałam się jakiegoś opracowania tematu, wskazówek ...
Gość napisał/a komentarz do Informacja zwrotna z mądrą krytyką i dialogiem
Ann: tylko dlatego możemy powiedzieć że pruski model się sprawdza albo nie sprawdza że to właśnie ty...
AI to jest narzędzie w rękach człowieka, takie jak grabki ogrodnika albo wiertarka montera czy budow...
I co w tym dziwnego, że ktoś nie wie, jak wykorzystać swoje mocne strony w pracy? Chyba każdy ma jak...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie