Ukazała się edycja 2010 jednego z ważniejszych światowych opracowań poświęconych trendom w edukacji – The Horizon Report. Nowe technologie zajmują w nim szczególne miejsce, choć zawsze w określonym kontekście nauczania i uczenia się. Naukowcy wskazali cztery meta trendy, które będą miały istotny wpływ na rzeczywistość i instytucje edukacyjne.
Łatwo zrazić do matematyki na początku edukacji szkolnej
Nauczycielki uczące matematyki w szkole podstawowej powinny zwracać
szczególną uwagę na sposób komunikowania się z dziewczynkami – może się
bowiem okazać, iż nieświadomie przekazują swym uczennicom stereotypy na
temat braku zdolności do matematyki u dziewczynek. Ten niepokojący
wniosek płynie z badań profesor Sian Bilock w amerykańskich szkołach.
Kluczowe kompetencje epoki cyfrowej
Ludzie szanują różne wartości i mają rozmaite umiejętności. Uczniowie i nauczyciele także są różni. Często odmienne są też ich opinie na jakiś temat. Jakie są zdaniem nauczycieli najważniejsze, najbardziej potrzebne kompetencje ludzi epoki cyfrowej? Co jest najważniejsze w obecnej edukacji? A co trzeba pilnie zmienić, szczególnie w treściach nauczania?
Ocenianie i nagradzanie nauczycieli. TALIS (4)
Jaki wpływ na jakość pracy nauczycieli ma wewnętrzny szkolny system
oceniania ich pracy stosowany przez dyrekcję? W których krajach na
świecie korzysta się z takich systemów? Czy sukcesy pedagogiczne
nauczycieli i innowacyjne podejście do pracy są właściwie nagradzane?
Prezentujemy ostatnią część opracowania poświęconego badaniom TALIS, publikowanym przez OECD.
Jak nowe technologie pomagają uczyć?
Jak polscy nauczyciele radzą sobie w obliczu nowych technologii? Czy
wykorzystują je w szkołach prowadząc zajęcia z młodzieżą i w jakim
zakresie? Portal o nowoczesnej edukacji Edunews.pl postanowił
sprawdzić, jak nauczyciele w polskich szkół odnajdują się w świecie
nowoczesnych narzędzi edukacyjnych. Prezentujemy wyniki badania "Jak nowe technologie
pomagają uczyć?".
Wyzwania edukacji drugiej dekady XXI w.
Nauczyciele są różni i rozmaite też są ich opinie o nowych zadaniach i wyzwaniach edukacji. Ciekawe, czego obecni nauczyciele obawiają się najbardziej, czego się boją, a co uważają za największe wyzwanie polskiej edukacji drugiej dekady XXI wieku? Czy jest nim lęk przed wykorzystywaniem zasobów Internetu i cyfrowych narzędzi edukacyjnych?
Misja i metody nauczania. TALIS (3)
W trzeciej części prezentacji wyników raportu TALIS (OECD) zaprezentujemy, jak nauczyciele gimnazjów w Polsce i na świecie
postrzegają swoją misję w szkole. Niemniej istotny jest wybór
stosowanych przez nich metod nauczania, zwłaszcza dziś, kiedy dzięki
rozwojowi nauki i technologii do dyspozycji nauczycieli są narzędzia
edukacyjne, jakich nie miały poprzednie generacje.