Oddziaływanie technologii cyfrowych na rzeczywistość edukacyjną jest
na tyle istotne, że powoli zmienia się w społeczeństwie świadomość
potrzeb i wyzwań edukacyjnych. Do takiego wniosku można dojść po
analizie ostatnich wyników badań Speak Up - rodziców, uczniów i
nauczycieli - realizowanych przez organizację Project
Tomorrow.
Tablice interaktywne redukują stres w pracy nauczyciela?
Z badań TNS OBOP wynika, że zawód nauczyciela jest jedną z
najbardziej stresujących profesji. Według danych Eurostatu 20% pracowników sektora edukacji doświadcza
ryzyka zawodowego, a stres jest drugim najczęściej podawanym problemem
zdrowotnym związanym z wykonywana pracą. Czy nowe technologie mogą
obniżyć poziom stresu u nauczycieli?
Najważniejsze trendy na edukacyjnym horyzoncie
Ukazała się edycja 2010 jednego z ważniejszych światowych opracowań poświęconych trendom w edukacji – The Horizon Report. Nowe technologie zajmują w nim szczególne miejsce, choć zawsze w określonym kontekście nauczania i uczenia się. Naukowcy wskazali cztery meta trendy, które będą miały istotny wpływ na rzeczywistość i instytucje edukacyjne.
Łatwo zrazić do matematyki na początku edukacji szkolnej
Nauczycielki uczące matematyki w szkole podstawowej powinny zwracać
szczególną uwagę na sposób komunikowania się z dziewczynkami – może się
bowiem okazać, iż nieświadomie przekazują swym uczennicom stereotypy na
temat braku zdolności do matematyki u dziewczynek. Ten niepokojący
wniosek płynie z badań profesor Sian Bilock w amerykańskich szkołach.
Kluczowe kompetencje epoki cyfrowej
Ludzie szanują różne wartości i mają rozmaite umiejętności. Uczniowie i nauczyciele także są różni. Często odmienne są też ich opinie na jakiś temat. Jakie są zdaniem nauczycieli najważniejsze, najbardziej potrzebne kompetencje ludzi epoki cyfrowej? Co jest najważniejsze w obecnej edukacji? A co trzeba pilnie zmienić, szczególnie w treściach nauczania?
Ocenianie i nagradzanie nauczycieli. TALIS (4)
Jaki wpływ na jakość pracy nauczycieli ma wewnętrzny szkolny system
oceniania ich pracy stosowany przez dyrekcję? W których krajach na
świecie korzysta się z takich systemów? Czy sukcesy pedagogiczne
nauczycieli i innowacyjne podejście do pracy są właściwie nagradzane?
Prezentujemy ostatnią część opracowania poświęconego badaniom TALIS, publikowanym przez OECD.
Jak nowe technologie pomagają uczyć?
Jak polscy nauczyciele radzą sobie w obliczu nowych technologii? Czy
wykorzystują je w szkołach prowadząc zajęcia z młodzieżą i w jakim
zakresie? Portal o nowoczesnej edukacji Edunews.pl postanowił
sprawdzić, jak nauczyciele w polskich szkół odnajdują się w świecie
nowoczesnych narzędzi edukacyjnych. Prezentujemy wyniki badania "Jak nowe technologie
pomagają uczyć?".