Czy polskie przysłowie: „czego się Jaś nie nauczy, tego Jan nie będzie
umiał”, sprawdzi się i tym razem? Fundacja Kronenberga przy Citi
Handlowy opublikowała wyniki badania „Postawy Polaków wobec
oszczędzania”. Zostało ono przeprowadzone we wrześniu w ramach akcji
Tydzień dla Oszczędzania 2009 i obrazują stan wiedzy finansowej
Polaków. Niestety, nie mamy czym się pochwalić.
Metody aktywizujące we współczesnej szkole
Współczesny uczeń stawia wysokie wymagania nauczycielom, jeśli chodzi o
skuteczność nauczania. Przede wszystkim nie potrafi zaakceptować
monotonnego i usypiającego wykładu od czasu do czasu wzbogacanego jakąś
ilustracją. Dziś uczniowie są osobami dynamicznymi –
potrzebują szybkiego toku lekcji i różnorodnych metod, które wzbudzą ich zainteresowanie danym
zagadnieniem.
Co wiedzą rodzice o szkole?
Polscy rodzice nie wiedzą, kim są ich dzieci, co jest dla nich ważne i
czym się zajmują w wolnym czasie. Chociaż są najczęściej zadowoleni ze
szkoły, do której uczęszczają ich dzieci, i raczej nie przejmują się
ich edukacją szkolną - wynika z badania rodziców przeprowadzonego w
ramach IV edycji programu społecznego „Szkoła bez przemocy“.
Kiedy do szkoły?
Szkoła jest niezbędna w edukacji każdego człowieka. Z
tym zgodzi się z pewnością większość rodziców i
pedagogów. Czy jednak wiemy, kiedy maluchy są gotowe, aby
zasiąść w szkolnej ławie? Na
podstawie ośmioletnich badań naukowcy doszli do wniosku, który
większość z nas wyczuwa intuicyjnie: zbyt wcześnie rozpoczęta edukacja
szkolna może dzieciom zaszkodzić.
Edukacja sporo kosztuje. Ale i tak jeszcze za mało.
Centrum Badania Opinii Społecznej zaprezentowało kolejną odsłonę cyklicznych badań strony kosztowej edukacji w Polsce. Ile kosztuje rodziców edukacja dzieci w wieku szkolnym? Ktoś powie, dużo za dużo, a pewnie i tak wyniki badań nie uwzględniają wszystkich kosztów, które trzeba ponieść. A może dużo za mało, aby naprawdę była to solidna inwestycja w edukacj dzieci?
Skąd się biorą problemy w nauczaniu przedmiotów ścisłych?
Trudności we wprowadzaniu aktywizujących metod nauczania takich jak
eksperymenty, działania edukacyjne prowadzone poza szkołą czy
interdyscyplinarny charakter zajęć - to główne problemy w nauczaniu
przedmiotów ścisłych, zaprezentowane w raporcie
przygotowanym przez Pracownię Badań i Innowacji Społecznych "Stocznia" dla Centrum Nauki Kopernik.
Kilka podpowiedzi dla reformujących edukację
Craig Barrett był przez wiele lat liderem korporacji Intela. Pod jego
kierownictwem firma, znana m.in. z
procesorów znajdujących się w komputerach, uznała wspieranie edukacji
młodych ludzi jako jeden z celów głównych jej istnienia. Nie tylko w
Stanach Zjednoczonych, ale i na całym świecie, gdyż Intel był i jest
jedną z flagowych instytucji promujących ideę komputera dla każdego
ucznia.